Skrevet af: Birthe Hanrath Hansen, 9. marts 2013 kl. 12.15
Er der nogen der kan fortælle hvad der kan være sket for min kugleakacie? jeg har haft træet i 3 år først år fine blade, året efter igen fine blade pludselig i sommer sidste år tabte den bladene, nu har jeg gravet den op, rødderne ser rigtig fine ud men på stammen som i kan se er barken pludselig væk, er træet død eller kommer den næste år, jeg har planten den et andet sted. hilsen Birthe Hansen
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2013 kl. 13.45
I har nok været for tæt på med græsslåmaskinen, i hvertfald er saft transporten blevet stoppet og det er årsagen til at den har smidt alle bladene i sommer . Træet er med andre ord ødelagt og skal kasseres . Hvis i planter et nyt så søg for at holde det fri for græs et stykke fra stammen så i ikke køre på den .
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2013 kl. 13.50
Ps .: hvis ikke det er græsslåmaskinen så kan det også været opbindingen, der har siddet og gnaver og dem skal man også være efter med at få løsnet i tide, da de kan sidde og gnave barken i stykker med tiden.
Skrevet af: Birthe Hanrath Hansen, 9. marts 2013 kl. 17.52
Det er ikke græsslåmaskinen for træet har stået inde midt i et rundt bed ;-)
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2013 kl. 18.52
Det kunne også ligne kræft, jeg ved ikke om Robinia kan få dette, ligesom æbletræer , men hvorfor ikke?
Skrevet af: Birthe Hanrath Hansen, 9. marts 2013 kl. 19.01
ja bare træls når træet ikke er så gammelt, det ender nok med køb af et nyt
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2013 kl. 21.18
Rådyr måske?
Skrevet af: Birthe Hanrath Hansen, 14. marts 2013 kl. 8.00
ja det kunne det godt være vi bor ved marker med rådyr og Harer
Skrevet af: Søren S Duun, 15. marts 2013 kl. 17.11
Det ville undre mig da planten er giftig, giftigere end guldregn. Hvis vildtet bed i den og jeg undre mig også over at man ikke kan se tandmærker efter dem .
Hvis du køber en ny er der ikke andet for at holde øje med den .
Skrevet af: Henry G., 15. marts 2013 kl. 17.40
Hej Birthe det ligner et hare gnav, der er sket for et til to år siden, og hvor sneen har ligget i den højde, derefter har vind og vejr, sammen med f.eks. larver under barken taget resten af barken. Hvis du planter en ny, kan du sætte et stykke hønsevæv rundt om stammen, men højere end sneen normalt ligger. P.S. Akacie er ikke giftige for alle dyr se bl. a. Elefant, Giraf og Hare. hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 15. marts 2013 kl. 18.54
Henry- Akacie og Robinie er ikke det samme. Den Birthe dyrker er Robinien , den elefanten spiser er akaciia. Det er to forskellige arter , hvoraf den sidste ikke er giftig . Robinian hedder også Robinia pseudoakacia, hvilken betyder uægte akacia .
Skrevet af: Birthe Hanrath Hansen, 13. april 2013 kl. 13.04
Mange tak til Søren og Henry for jeres gode tips og råd, jeg vil bestemt købe en ny og sætte tråd omkring stammen, og håber så den nye overlever.
hilsen Birthe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kugleakacie