Skrevet af: T. Nielsen, 14. januar 2013 kl. 17.18
Jeg er stødt på en gruppe kirsebærtræer med disse skader. Jeg syntes det ligner varme / stråle skader, men i så fald er det ikke fra solen, da skaderne vender i forskellige retninger, øst og nord. Skaderne sidder alle i samme højde ca 170 cm over jorden. Nogle der har set noget tilsvarende?
Skrevet af: Søren S Duun, 14. januar 2013 kl. 22.44
Da jeg var i lære kaldte man disse springninger for frost skader . Hvor meget der er om det ved jeg ikke jeg har ikke nærmere undersøgt det.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. januar 2013 kl. 11.09
Hej Søren
Jeg har lært det samme. Skaden sker, når der kommer en brat overgang fra mildt vejr til hård frost i løbet af et døgn eller to. Det var tilfældet i slutningen af januar sidste år. På det tidspunkt var f.eks. ahorn og stenfrugt i fuld gang med at trække saft op til det forestående forår på grund af det milde vejr. I langt de fleste tilfælde har det ikke den store praktiske betydning og billedet viser jo også tydeligt, at såret er helet fint.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skade / sygdom på fuglekirsebær