Forum

Naturlige, hjemmelavede pesticider

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 14. januar 2013 kl. 10.58

Hej alle
Jeg søgte på nettet efter 'Homemade organic pesticides', (på engelsk for flest resultater). Der er stor enighed om at hvidløgsspray og chilispray skulle være gode.
Om det virker eller ej er egentlig ikke hensigten med spørgsmålet.

Hvad jeg er mere interesseret i at vide er om fuglene kan finde på at spise noget der er blevet sprayet med chili, og i så fald om det ikke er dårligt for dem?
Jeg vil helst ikke gøre 'mine' fugle syge eller tage livet af dem.

/Mette

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. januar 2013 kl. 22.11

Hej mette.

Jeg har læst at fugle skulle være i stand til at spise frugterne fra chili og sprede frøene på denne måde. Jeg tror bare ikke du finder en fugl i din have som spiser dem. Det skulle da lige være en høne.

Men du finder med garanti ingen, der spiser Hvidløg.

Hilsen Søren

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 14. januar 2013 kl. 23.52

Godt :)

Er der nogen der har erfaringer med sådanne hjemmelavede pesticider?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 12.59

Uha ja....hvis du søger på ordet Vegano, så er der nogle tråde om netop dette . Vegano var et grøn bekæmpelsesmiddel baseret på netop udtræk af Hvidløg, chil og lidt brændenælder . Det blev solg på planteskolerne i en kort årrække men er nu helt ude af marked da Hvidløg ikke må indgå i bekæmpelsesmidddeler jvf. nogle eu regler.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 13.09

Hvis du vil vide noget om indholdet i Vegano skal du søge/se under Vegamild, som er det samme produkt.
Vegano virkede rigtig godt, når det virkede, det var bare ikke altid at det virkede og firmaet havde noget bøvl med det

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 15. januar 2013 kl. 17.40

Hej Mette

Prøv www.slottet-i-smoermosen.com .
Jens Juhl har et afsnit om hjemmelavet "sprøjtning" og gødskning.

Britt

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 19.05

Hej Britt
Jens juhl ,som er manden bag slottet i smørmosen. vil aldrig skrive om brugen af bekæmpelsesmidler med ukrudt da han ikke bruger dem selv.
Dem han benytter er mod svampe og insekter og i øvrige meget harmløst.
Vegano var ikke godkendt til økologisk dyrkning men kunne sagten have været det, hvis man sprøjtede imod ukrudt . Vegano er som tidligere nævnt det eneste middel, der indeholder hvidløg og chili .

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 15. januar 2013 kl. 20.08

Det lyder godt nok mærkeligt i mine ører at EU ikke vil godkende hvidløg i bekæmpelsesmidler. Men de har vel deres (mere eller mindre gode) grunde.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2013 kl. 21.09

Jeg søgte lige på Vegano og så at det fremover vil blive solgt som et middel mod grønne belægninger og så bliver det igen tilladt at benytte. Nu hedder det bare Vegano universal . Men det fremstilles på samme måde som vegano imod ukrudt og kan fjerne ukrudt .

Vegano ukrudtsmiddel må ikke længere benyttes ,men skal afleveres på genbrugspladsen . Det er da lidt af en farce det der.....

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 15. januar 2013 kl. 21.18

Ja, det giver ikke særlig meget mening..

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 16. januar 2013 kl. 12.20

jeg har været med til at sprøjte med hvidløg og det hjælper ikke nogle steder..

Det var et sted hvor der ikke måtte bruges andre midler men for at få bukt med skidtet kom der til tider lidt andet guf i for at hjælpe os på vej

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. januar 2013 kl. 21.11

Hvidløg saft eller udtræk kan hvis det sprøjtes på spire hindre det i at vokse (har jeg læst). Det et først når der er udtræk af chili at det kan slå ihjel. Ideen med middel er ikke at slå planterne ihjel men at fjerne støj. Derfor skal man bruge en tynd opløsning af det .

Nyt svar til emnet »Naturlige, hjemmelavede pesticider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Naturlige, hjemmelavede pesticider

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider