Skrevet af: Torsten Nielsen, 11. december 2012 kl. 22.30
hvert år når jeg tømmer kompostmødingen er der deri en del larver ,hvide ca. 10 mm.tykke og ca 30 mm.lange hvad er det for fyre ,skal de dræbes for at undgå skadedyr efterfølgende år
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. december 2012 kl. 7.36
Googles billedsøgning er god til mange ting - søgte på "larver i kompost":
www.google.dk/search?hl=da&tbo=d&noj=1&biw=1467&bih=828&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=larver+i+kompost&oq=larver+i+kompost&gs_l=img.3..0i24.1356151.1358129.0.1358240.16.10.0.5.5.0.219.1197.2j7j1.10.0...0.0...1c.1.1X1gIFUwg6A
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. december 2012 kl. 8.09
- det er oldenborrelarver -
Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. december 2012 kl. 11.00
Jeg tvivler på, at det er oldenborrelarver. De lever af rødder ude i jorden.
Prøv at spørge på Fugleognatur.dk. Der kan du få et hurtigt svar fra eksperter.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. december 2012 kl. 11.23
Der er flere "basser"- skarnbasse, guldbasse, næsehornsbille m.m.-, som lever af henfaldende plantedele.
De gør ingen skade, men medvirker til omsætningen af komposten.
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 14. december 2012 kl. 22.54
Hej Torsten.....dine hus dyr ligner dem der er skyld i at nogle af mine fuchsia dør ved overvintring.....da de spiser deres rødder og om foråret dukker op som snudebiller....hvor store er de???.snudebille larver dem jeg har er ca....sammen rullet på størelse med en mellem stor ært....er det dem så gør de ingen gavn hverken som larve eller bille....de kan ødelægge en hel del..
Skrevet af: Torsten Nielsen, 14. december 2012 kl. 23.58
Tak for interessen for mit spørgsmål ,jeg hører nu at de kan tage livet af diverse planter b.la. fuchia jeg har et par opstammede af slagsen samt en del buksbom i spande i nærheden af komposten så jeg tror der vil ske bekæmpelse af udyrene når de kommer frem,der blev i sidste indlæg spurgt om størrelse,10 mm. tykke ca. 20-30 mm. lange
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. december 2012 kl. 9.08
Klikkede du på mit link længere oppe?
Dine larver ligner da mest larver af guldbasse, som ingen skade gør. Nok værd at have ordentlig styr på, inden du går i gang med at udrydde dem.
Og du har vel ikke tænkt dig at brug gift i din kompost?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. december 2012 kl. 9.40
Der er et par ting, som taler for, at de er ganske uskadelige.
Når de er i kompostbunken/beholderen,i de mængder som billedet viser, kan det ikke være friske rødder, de lever af.
Hvis de var kommet ind som æg eller små larver, ville de være gået til meget hurtigt pga. manglende føde.
For mig er logikken, at de lever af døde plantedele.
Og hvorfor skal alt være så klinisk rent? Giv naturen en chance :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. december 2012 kl. 12.28
Helt enig, Hans :)
Skrevet af: Tom Andersen, 15. december 2012 kl. 12.54
@Hans
Din logik og formulering går rent ind hos mig :-D
Kompostbunken er faktisk rigtig spændende at rode rundt i.
Hvert forår når jeg tømmer og evt. sigter min bunke kan jeg bruge timer på "studier" af bunkens myriader af insekter og orme og efterfølgende i vinterperioden lige så lang tid på at identificere og læse om kravlet.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. december 2012 kl. 10.58
Hej Torsten.
Du skriver, at larverne er 10mm tykke og 30mm lange. Er længden når de er rettet ud, eller som de ses på billedet?
For en del år siden havde jeg Næsehornsbiller i en mødding, som aldrig blev kørt ud på marken.
Det er en af Danmarks største biller og ikke helt almindelig. Dens larver er tykke og lange som en god lillefinger. De ligner dem på dit billede.
Det var en oplevelse, og lidt af et tilløbsstykke, når de store biller fløj på parringsudflugt på lune aftener omkring midsommer.
De er ganske uskadelige.
vh. Hans
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 6. juni 2013 kl. 18.25
Hvis du får komposten til at tage varme, vil der hverken være larver eller levende plantedele i den bagefter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver i kompost