Forum

Misdannelser og huller, bidmærker.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ayo Philipsen, 8. december 2012 kl. 14.40

Har 2 opstammede laurbærbuske i forhaven, som er blevet angrebet af enten et dyr eller sygdom. Bladene er underudviklede iforhold til hvad de plejer ,samt er der en hel del bidmærker/huller i bladene, de trives ikke som de plejer. Er der noget, som jeg kan gøre for, at de igen kommer til at se sunde ud.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayo Philipsen, 8. december 2012 kl. 14.42

Bjørnevænget 13 6430 Nordborg

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayo Philipsen, 13. december 2012 kl. 12.42

Hej.
Er der virkelig ingen der kan være behjælpelig med at opklare hvad der er i vejen med mine opstammede buske? vil så gerne rede dem da de står ude i forhaven og pynter.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. december 2012 kl. 18.52

Hej Ayo.
Joh, men jeg er ikke sikker på at det jeg svarer er rigtigt, men for mig at se kunne det godt tyde på at der har været en masse sommerfugle larver i, af den slags der laver spind. Jeg har selv en laurbær der blev gennemgnasket grundigt for nogen år siden, nye blade har så siden dækket det triste resultat.
Men det er jo i så fald skat i sommer/efteråret. Ellers er der en bille der har det med at klippe billethuller i blade, vist mest rhododendron, og muligvis også mest aktiv om sommeren. Men det er mine bud. Men en sygdom tror jeg ikke det er.
Hilsen
Anne

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayo Philipsen, 16. december 2012 kl. 12.31

Kan jeg behandle dem med noget så det ikke sker igen næste år og med hvad?
Hilsen Ayo.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. december 2012 kl. 21.04

Kan du slet ikke huske at have set nogen dyr imellem bladende?
måske folk herinde snart er ved at være færdige med juleforberedelserne, så de har tid at svare. Jeg er ikke god til det med at sprøjte med hvidløg o.a. ting, men måske hvis der står en hvidløgshørm fra planterne sommerfuglene vælger et andet sted at lægge æg ?? det er der mange der er klogere på end jeg.

Men, men, lad os nu antage det er larver. Tag en tynd handske på og pil larverne af når du ser dem, sæt dem evt. i en anden busk du ikke er så øm over. (sommerfugle vil vi jo gerne have også)Ellers kan jeg ikke rigtig hjælpe dig, desværre.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2012 kl. 22.29

På et tidspunkt blev det nævnt at ørentviste også kunne finde på og gnave hulleri bladene . Hvad der er årsag til netop dit angreb ved jeg ikke men jeg ville fjerne de ødelagte blade og så holde øje med busken frem til næste sommer Så længe det er så kold som det er nu sker der intet,, men når vi kommer frem til sommer sker der nye angreb måske igen og så skal du ud og se efter skadedyr . Så ved vi om det er ørentviste, biller, snegle eller andet der skal bekæmpes......og så kan jeg bedre rådføre dig.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 18. december 2012 kl. 5.57

Kunne godt ligne at øresnudebillen har været igang der, og muligvis dens larve der er aktiv i rodhalsen.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. december 2012 kl. 11.45

Øresnudebillen kan godt angribe flere arter af buske i haven, f.eks angriber hasselnødde billen flere arter i haven . Jeg tro også på at det er en bille som har været i gang her.

Nyt svar til emnet »Misdannelser og huller, bidmærker.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Misdannelser og huller, bidmærker.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider