Forum

Var der noget galt med vores gamle gran?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. oktober 2012 kl. 20.47

Efter moden overvejelse har vi ladt en garner fælde vores grantræ i dag. Det er altid med vemod at et gammelt træ må lade livet. Vi har flyttet det med os fra vores første have og det er mere end 40 år siden. Nu havde vi allerede i de forgangne år taget de nederste etager af træet og det var ca. 160 cm i omkreds forneden. Ikke særlig kønt med en bar stamme de første 2-3 meter. Nu er spørgsmålet: Var vores træ alligevel bukket under for sygdom - eller hvad betyder de mørke pletter midt inde i træet?
Jeg håber at nogen kan svare.
Med venlig hilsen
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. oktober 2012 kl. 23.10

Hej Inge jeres træ kunne have overlevet i mange år endnu, det har haft en skade for ca. 20-25 år siden, der er overvokset, og dermed er træet lige så god, som et træ uden skader ville have været. Hilsen Henry G.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2012 kl. 18.28

Tak for svaret Henry
Træet var under alle omstændigheder blevet for voldsomt, selvom vores have er på 1500 m2. Det ville have trøstet mig lidt, om det havde måttet fældes på grund af sygdom.
Mange venlige hilsner - Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. november 2012 kl. 19.40

Hej Inge
Jeres grantræ er angrebet at en svamp (rodfordærver), som spredes via jord og luftbårne sporer.
Nogle graner dør ret hurtigt, andre kan blive næsten hule i rodenden inden de vælter/bliver fældet.
Nogle graner er resistente og får det ikke.
Hilsen
Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2012 kl. 19.47

Tak Anne Marie
Det trøster mig lidt.
Med venlig hilsen
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Var der noget galt med vores gamle gran?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Var der noget galt med vores gamle gran?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider