Forum

Lidt mug på valnødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Grete Rasmussen, 19. oktober 2012 kl. 7.31

Jeg har fået styr på at opbevare valnødder. men kan man spise nogle valnødder hvor der er ganske lidt hårlignende skimmel/mug mellem bulerne på nødden`Har læst, at det ikke er aflatoxiner, men andre skimmelsvampe. Er de giftige?
Når jeg har knækket mine valnødder, giver jeg dem en lille opvarmning i ovnen (150 grader i 10 min) så ved jeg de er rigtige tørre. Mon ikke denne tørring vil dræbe de små skimmeltråde?
På forhånd tak

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2012 kl. 19.04

Hej Anne
Som du selv nævner, er visse skimmelsvampe giftige. Eller rettere, de danner giftstoffer under deres vækst og giften indeholdes så i fødevaren. Om den svamp, der vokser på dine valnødder, er giftig, kan ingen jo svare på før svampen er identificeret. Af samme grund er det klogt ikke at spise fødevarer med ukendt/ utilsigtet skimmelvækst....

Den synlige del af svampen er meget skrøbelig og nem at "brænde af" i en ovn eller skylle af under vandhanen, men giftstofferne er som udgangspunkt stadig i fødevaren.

Vil du vide mere om emnet, kan jeg anbefale at søge på "mykotoksiner". Aflatoxin er et mykotoxin og ikke en svamp. Svampefamilien, som producerer giften, hedder Aspergillus flavus.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Grete Rasmussen, 19. oktober 2012 kl. 22.41

Hej Ole Tak for dit hurtige svar. I dag hvor jeg har knækket valnødder finder jeg ud af, at det ikke er skimmelsvamp med "spind". Jeg vedlægger et foto, hvis jeg kan få det til at virke. Ellers vil jeg lægge det på min hjemmeside : www.frugrøn.dk
Jeg kan ikke få et billed vedhæftet, desværre

Nyt svar til emnet »Lidt mug på valnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lidt mug på valnødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider