Skrevet af: Gert Rasmussen, 24. september 2012 kl. 21.52
For 2 år siden overtog vi en gammel og forsømt kolonihave..deriblandt et hindbærbed.
Vi ved ikke hvilken sort det drejer sig om, udover at det er en efterårssort.
Problemet var allerede til stede sidste år, hvor vi dog fik pænt med bær alligevel, men i år er det skidt..
Bladene bliver lyse, hvorefter de visner hen i små eller store plamager..Det ligner lidt som om de er brændt med en lighter..
Nogle planter dør helt hen, andre ser bare sølle ud, men overlever men en sporadisk bærproduktion.
Hvad er der galt? Er der noget jeg kan gøre?
Jeg har kigget i databasen her på siden, men synes ikke helt det ligner helt..
mvh
Gert Rasmussen
Aalborg
Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. september 2012 kl. 7.58
Jeg ved ikke hvad det er, men følger spændt med, for mine brombær har set nogenlunde ligesådan ud og jeg har måttet klippe flere af dem helt ned.
Skrevet af: Boi Jensen, 25. september 2012 kl. 8.04
Hej Gert
Der er nu nok hjælp at hente på siden - se på:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/75.html
Skrevet af: Lone Brems, 25. september 2012 kl. 8.10
Hej Gert Rasmussen
Nogle bud kunne være
* Der har været kalket med rund hånd - altså mere end nødvendigt.
Hvis dette er tilfældet får planterne vanskeligt ved at optage de to vigtige sporstoffer jern og mangan.
* Jorden kan mangle jern eller mangan.
* Jorden er hårdt sammenpresset. Selv om der næppe har været kørt med store, tunge maskiner i din kolonihave, så kan flere års færdsel til fods / gravning med spade i våde perioder give en virkning, der minder herom.
* Jordbunden er vandlidende.
Forslag:
At du får lavet en jordbundsanalyse af prøver fra urtehavestykket her i efteråret, så du kan finde ud af, om der er grund til at tilføre jorden et eller flere sporstoffer. Det er vigtigt at skaffe denne viden for at kunne vælge den rigtige "kur" til urtehaven, så det kommer til at gavne ikke alene dine hindbærplanter.
Hvis eksempelvis jernmangel skulle være problemet, kan du måske løse det helt gratis ved at dække jorden omkring hindbærrene let med afklippede brændenælder (ikke nælder,som har blomstret og er frøbærende) eller ved at lave et vandigt udtræk af nælder, som udvandes på stedet.
Om jorden er hårdt sammenpresset kan du let konstatere ved at grave et hul tre - fire spadestik ned ( ca 60 cm). Kig på jorden, mærk på den og pil lidt i den så du kan se fordelingen af planterødder - ligger de tæt på jordoverfladen eller forgrener de sig ned i 40 - 50 cm dybde uden en fast nedre afgrænsning?
Skulle sammenpresning ( og dermed iltfattige forhold) blive konklusionen på dine iagttagelser så er der flere veje, du kan gå i retning mod at løsne jorden - en kombination af flere vil være en god idé. Vær forberedt på, at der kan gå 3 - 5 år før du kan se en markant forbedring!
Reolgravning, jorddækkeplanter med meget dybe rødder (honningurt og olieræddike for eksempel), overfladekompostering og tilførsel af havekompost udlagt ovenpå jorden og kun let indarbejdet med kultivator. Komposter alt, hvad du overkommer, hvert år uden ophør eller pauser. Fordel hvert år gerne af flere omgange komposten på dyrkningsjorden. Ormene og en forbedret rodudvikling løser problemet i løbet af nogen år.
Hvis jorden er vandlidende kan du vælge dræning som en mulighed - men den er problematisk, fordi den ikke alene fjerner vand, men også næringsstoffer. Hvis "stående vand" er problemet kan vejen frem være systematisk at udtage ét af fem områder i urtehaven i ét år. Det år dyrkes det udtagne jordstykke med grøngødning med dybtgående rødder en hel sæson + den følgende vinter. Først når dyrkningssæsonen starter fjernes det nedvisnede og de overlevende planter og urtedyrkningen startes som i den øvrige del af haven med grundig kultivering. Læs mere om velegnede grøngødningsplanter i arkivet her på Havenyt.
Et virkelig godt supplement vil være efter sådan et "grøngødningsår" at omlægge til højbedsdrift. Modellen med faste gange og bede på 1,10 meter vil sikre alle planter i urtehaven optimale vækstforhold.
Der skal fortsættes med at udbringe havekompost hvert år.
Den ultimative vej til at løse problemet med vandlidende jord er omlægning til skovhave - læs evt mere herom ved at google "permakultur". Muligvis er dette ikke en mulighed for dig - kolonihaveforeningens regulativ må lige gennemgås inden beslutning herom.
God fornøjelse med den videre nysgerrighed til gavn for din hindbærhøst & have. Bærrene er jo en vidunderlig efterårsgave !
Med venlig hilsen fra
Lone
PS - At få snakket med naboerne om dyrkning og plantetrivsel kan nok også være en vej til at finde den rigtige kur..... Måske har de indkredset problemet allerede.
Skrevet af: Gert Rasmussen, 25. september 2012 kl. 21.26
Mange tak for jeres svar :-)
Jeg havde faktisk checket Hindbærringpletvirus før jeg skrev mit indlæg, men synes ikke jeg kan genkende de runde lyse pletter som skulle være ret karakteristiske... her er der mere tale om mørke plamager der visner/brænder som jeg har oplevet det. Men jeg vil ha det i mente :-)
Jeg har gødet bedet i foråret og dette kan muligvis være årsagen, da jeg ved nærmere eftertanke måske var lidt rundhåndet der..
Kolonihaven ligger på gammel havbund og der er de fleste steder ikke mere en 1m jord, før du rammer kalken. Jorden er et næringsrig, men også lidt klæg og sammenpresset flere steder. Mange tak for dine forslag og ideer mht forbedring af jordforholdene - dem vil jeg forsøge at implementere efter bedste evne :-)
Bedste hilsner
Gert
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mine hindbær visner…