Forum

Dræbersnegl

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eyvind Arentoft, 8. august 2012 kl. 10.59

Er vedhæftede billede af en dræbersnegl ?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. august 2012 kl. 12.14

Nej, det er ikke en dræbersnegl, men en såkaldt kældersnegl. Den er ganske uskadelig, men en vigtig bidragsyder til omsætningen af døde og rådnende plantedele.
Du kan læse mere om den her: www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=2766

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2012 kl. 17.12

Hej Eyvind

Hvis kældersneglen er i nærheden af kimplanter, som du ønsker at høste senere, kan du med fordel fjerne den langt væk :-)

Den kan hurtigt rydde en række med kimplanter, selv om det ofte er andre snegle, der plager os i haven.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. august 2012 kl. 21.27

Jeg har aldrig oplevet en kældersnegl på nogen som helst af mine levende planter.

Generelt sørger jeg for at "efterlade" små bunker af grønt "affald" rundt omkring i haven og det er som oftest her jeg finder de fleste snegle, både kældersneglene og de uendelig mange med hus. Sjældent ser jeg snegle i de grønne planter - måske fordi de hellere vil feste i planteaffaldet.............

Desværre er mange af de nøgne snegle lagt for had pga. dræbersneglens indtog og det synes jeg er vigtigt at undgå - de har en vigtig funktion i haven både som opryddere og som føde for andre af havens dyr.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2012 kl. 23.28

Hej Trine

Du har helt ret - sneglene er nyttige/ uundværlige i det store økosystem, men ikke i køkkenhaven - bestemt ikke!

Jeg har netop fået ædt/ afbladet nogle udplantede Goji-planter og det var netop nøgensnegle...

Alm. Havesnegl med hus æder hvert år løs af Hosta og jordbær.

Kældersnegl har flere gange ryddet spirebakker i mit drivhus eller hele rækker med nyspirede urter - det er dog ikke så tit, at den er på spil - indrømmet.

Må jeg spørge, hvad du selv dyrker på friland og fra frø eller små udplantningsplanter? Lad os alle høre hvordan du holder sneglene fra din icebergsalat, din kinakål, din ppak-choi eller lignende salater - det vil give dig en høj stjerne hos mig !

Det er min fornemmelse, at der ofte gives "gode råd" af mennesker med meget lidt praktisk erfaring, men måske med lidt for mange halvdårlige bøger med "genbrugte" teorier i bagagen ......

For ikke så længe siden blev jeg her på siden henvist til en ældgammel artikel om dræbersnegle, som bl.a. foreslog at aflive dræbersneglen ved at putte den i fryseren :)

Til alle nye haveglade: Alle snegle kan give problemer i din køkkenhave - der er ikke nogle snegle, som kun er "søde", "flinke" eller "nyttige".

Hvis der er noget der æder din salat, så er det enten snegle eller jordlopper - tro mig, jeg har brugt mange nattetimer i haven for selv at finde skadevolderne med fingrene nede i bolledejen !

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. august 2012 kl. 9.19

Hej Tom

Ja, du tror sikkert det er løgn, men jeg har aldrig oplevet at sneglene spiser min salat, nyspirede planter eller sågar hosta - måske fordi de godt ved at SÅ er der krig! :o) Så længe de holder sig fra mine gode sager lever vi i fin samhørighed........

Spøg til side, jeg har mange snegle, både de små med hus som slet ikke kan tælles, nogle få agersnegle, en del kældersnegle og 3-4 vinbjergsnegle - og så en enkelt dræbersnegl i ny og næ, men heldigvis kun enkelte "strejfere" som aldrig overlever længere tid end det tager at klippe dem over.

Jeg dyrker salat og de fleste andre grøntsager fra frø, kål dog som små udplantningsplanter. Alt på friland.
Men jeg tror at det springende punkt er at jeg dyrker i højbede - de er ca. 60 cm. høje, lavet i lærk, klinkbeklædning og mellem højbedene er der knust sort granit. Med andre ord ikke et særlig sneglevenligt miljø, men jeg ser nu en del af især kældersneglene i granitten. Sneglene kan godt komme op i højbedene, men jeg finder dem sjældent deroppe.

Mine hostaer får også lov at være i fred og generelt må jeg sige at sneglene ikke skader noget som helst i min have, måske fordi jeg netop sørger for at der er masser af planteaffald og det er nu engang min erfaring at det er det de allerhelst vil have. Samtidig har jeg fuldstændig tætte og meget frodige beplantninger, så det handler sikkert også om at jeg simpelthen ikke lægger mærke til hvis der bliver gnavet lidt hist og pist.

Og jeg påstår ikke at snegle er de rene engle, men min hovedholdning er at vi må dyrke på naturens præmisser og give plads til alle arter i haven - også snegle og myrer som typisk er de to der bliver lagt for had. Som hovedregel finder naturen jo selv balancen, det tager bare ind i mellem lidt længere tid end vi mennesker har tålmodighed til.......

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2012 kl. 17.22

Jamen, ingen dræbersnegle, granit imellem bede der svæver godt en halv meter over jorden, så hjælper det på tingene:-)

Til din orientering, så har jeg droppet brunt jorddække imellem rækkerne alene af den grund, at det var et højt skattet dagskjul for dræbersneglene, som måske nok spiste en del af dækket, men alt salat f.eks. blev angrebet/ udryddet eller ulækkert.

Den balance du omtaler, den er vi mange der venter på m.h.t. dræbersnegle - især hvis du forventer en nedgang i antallet af dræbersnegle!

Når/ hvis dræbersneglene bliver mange hos dig, så kan vi tage tråden op igen - jeg er sikker på, at din granitgange ikke er sneglenes livret, men stoppe dræbersnegle, når de er mange, det gør de ikke!

Indtil da, skal du nyde din nuværende sneglefrie højbede på 1. sal ;-D

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2012 kl. 17.49

Skån kældersneglene (leopardsnegl). De er med til at begrænse "dræbersneglene".

Se linket her:
sneglekamp.dk/bekaempelse-af-draebersnegle/leopardsnegle/

For at der ikke skal være nogen tvivl. Jeg kender intet til dem, der står bag siden ;-).

vh. Hans

Nyt svar til emnet »Dræbersnegl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegl

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider