Skrevet af: Brian Winther, 3. august 2012 kl. 8.54
Hej,
Jeg har et stærkt behov for at få afklaret hvad der er galt med min ligusterhæk, for at jeg kan behandle den rigtigt.
Kort fortalt så er bladende spist og de nye skud på toppen af hækken folder sig sammen, eller ser "visne" ud...
Nogen der har et bud?
Vh
brian
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 3. august 2012 kl. 10.02
Liguster er en "very sturdy scrub", som een siger på udenlandsk - vel nok en af vore mest hårdføre planter overhovedet. De steder jeg har boet eller haft forbindelse til har der aldrig været problemer - SET OVER ET TIDSSPAN af skal vi sige en 20-30 år. Så længe at man ikke kan se igennem -- som er det som de fleste har en hæk for at man ikke skal kunne - så kan jeg overhovedet ikke se problemet. Det er bare at vente og se til næste år om det ikke går bedre med den. Sagt med andre ord: De færreste kærer sig ret meget om deres hæk, så længe den gør det den skal, nemlig gør haven det man kalder "ugeneret".
En liguster tåler meget hård tilbageskæring, selv i maj/juni og sådan at der er helt nøgne grene, og man tror at det klarer den aldrig. Jeg mener dog det er bedst at gøre det i perioder hvor solen ikke er for stærk - men de steder jeg har set, har det ikke set ud til at genere den. så det er en mulighed du har at klippe den ind i i een side - og måske lidt i toppen. Det virker ligesom foryngende på den og den for meget friske grønne blade efter det.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 3. august 2012 kl. 18.46
Skrevet af: Brian Winther, 11. august 2012 kl. 21.27
tak for svarene ....
Jeg afventer næste sæson af Hækken og håber det går i sig selv..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min liguster er hårdt ramt, men af hvad?