Skrevet af: Frank Andersen, 2. august 2012 kl. 11.37
Hejsa
Vi har en 4 år gammel liguster, hvor flere af planterne er gået i stå i vækst. Bladene bliver rødbrune og barken ser lysere ud en normalt.. Det har stået på i nogle år nu, og fra hvert år spreder det sig til planterne ved siden af.. Hvad kan det være? Og hvad skal jeg gøre for at alle 120 meter ikke kommer til at se sådan ud?
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 3. august 2012 kl. 10.29
Bare en tanke - hvad er det for et bunddække, du har liggende under hækken?
Elsebeth
Skrevet af: Frank Andersen, 3. august 2012 kl. 12.24
Det er granit skærver.. De har ligget i hækken alle årene, så dem har jeg ikke umiddelbart mistanke til!
Skrevet af: Clara Andersen, 3. august 2012 kl. 22.14
Hej Frank
I vores kolonihaveforening fik en del haver udskiftet tjørnehække med liguster for 4-5 år siden. Og en del haver har døjet med problemer, der ser ud præcist som dit. - Og i foråret kom så en artikel "Døende liguster" i HAVEBLADET nr. 3, 2012, skrevet af landskabsarkitekt John Norrie. Du kan sikkert finde bladet på biblioteket.
Jeg kan ikke udrede dit problem, men overskrifter i artiklen er: Jordbund og vand, Liguster bladplet, Antracnose, Phytophthora ramorum, bladlus (kan googles).
Til sidst summeres der op: "Mange foreninger er placeret på lavtliggende jorder, der ikke er drænet. På de udrænede jorder er problemet særlig stort med udgåede liguster. Mange huse har samtidig vand- eller fugtproblemer p.g.af beliggenheden".
Jeg cykler hver dag forbi en del af de ramte haver og ved derfor, at der i adskillige år var oversvømmelse på stederne, det er bedret nu efter noget dræning forrige år. Men oversvømmelse i længere tid og hver vinter giver traktose, så derfor er det vigtigt, at jorden løsnes grundigt. En bid af min egen liguster var også ved at gå til, og det viste sig, at naboen havde en vandtank under huset lige bagved, som tit svømmede over. Den er fjernet nu, og min hæk liver op.
Hilsen Clara
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syg liguster