Forum

Hvad spiser mine planter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 30. juli 2012 kl. 8.53

Hej!

Jeg har et problem med at noget spiser mine spids og rosenkål som kan ses på billedet.

Spørgsmålet er bare om det er jordlopper, kållarver eller dræbersnegle eller en kombination?

Er der noget jeg kan gøre ved dette - gerne en biodynamisk løsning hvis muligt.

Mvh Mikael

Malling

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 30. juli 2012 kl. 12.28

Det vil jeg også gerne vide!

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2012 kl. 11.26

- det ser ud som om det er ørentviste -

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 31. juli 2012 kl. 11.53

Det kan ikke passe. Har aldrig set en eneste ørentvist i min have - det er i hvert fald træls (på jysk). Bør man skrive til eksperter... suk!

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. juli 2012 kl. 16.18

Det er ikke lopper.
Har du prøvet at se efter, når det er mørkt? Ørentviste og snegle gemmer sig om dagen, og kommer først frem, når det begynder at blive mørkt.

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. juli 2012 kl. 16.21

Prøv og kigge på Plantedoktor.dk s hjemmeside han har sikkert lagt et billede ud som beskriver angrebet og hvem der evt. står bag.

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 1. august 2012 kl. 18.04

Her har vi synderen!

What to do?

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 1. august 2012 kl. 18.05

Plantedoktor er iøvrigt en spændende side som er god at kende. Tak for link!

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. august 2012 kl. 18.13

Mikael.

Har du et navn på synderen?

vh. Hans

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. august 2012 kl. 19.21

Lille kålsommerfugl - larven naturligvis :)

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/38.html

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. august 2012 kl. 19.38

Efter hvad jeg kunne læse på Plantedoktor.dk så går ørentviste og jordlopper til angreb på kålplanter når de er i kimstadie eller væsenlig mindre. Derfor kommer det ikke bag på mig at det er larver der har "hygget" sig.

11 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Karlsson, 1. august 2012 kl. 20.36

Hans: lige præcis en kålsommerfugllarve. Havde jeg forventet desværre.

Søren: jeg har købt mine som unge planter, så med mindre de har haft besøg på planteskolen... næppe! Men det var et bud.

Nå! What the heck - jeg er firstimer og der skal mere til at slå mig ud. Bygger et skelet og klipser insektnet på til næste år.
Der er så meget andet godt i haven...

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. august 2012 kl. 22.14

Du kan altid regne med de åndssvage larver, det er derfor jeg ikke gider at dyrke kål. Jeg bliver deprimeret hvert gang jeg ser mine kål blive ædt op af disse møgdyr.

Det er lidt underligt at tænke på at man har dyrket kålplanter i rigtig mange år og kålsommerfuglene har altid været der. Hvad gjorde man for 100 - 200 år siden .? Man har ikke sprøjtet imod dem , det er begrænset hvad hønsene har kunne tage .

13 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 2. august 2012 kl. 9.32

@Søren - Tror du ikke "bare" at man har haft en enorm spildprocent i gamle dage?

Peter

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 9.41

Det er første gang jeg dyrker majroer i år, og det er forunderligt at se hvordan kålsommerfuglene flakser hele haven igennem, for så at dykke direkte ned til de bitte små kimplanter . Andetsteds fra ved jeg at de er udstyrede med meget fintmærkende receptorer sådan at de kan styre direkte mod de blomster som har den næring de skal bruge, så det er vel de samme receptorer som også kan "mærke" duften af kålplanter.
Er der nogen som ved noget om det?

Altså de har ingen øjne - det er derfor de flakser rundt på må og få, og de har fintmærkende receptorer til at finde blomster-nektar. Så meget ved vi. Men udsender alle kålplanter virkelig nogle målekyler allerede i kimstadiet som de kan opfange?

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 10.46

Det er irriterende at der ikke er mulighed for at redigere, - måske en ide? - det ville også mindske antallet af posteringer - som nu denne, som jeg er nødt til at gøre, fordi sommerfugle har et veludviklet syn (hvilket også forklarer, at det er svært at liste sig ind på dem, uden at de undviger).

-----
Vision is well developed in butterflies and most species are sensitive to the ultraviolet spectrum

en.wikipedia.org/wiki/Butterfly#Habits
-----------

Måske ser blade på planter fra kålfamilien karakteristisk ud i ultraviolet lys?

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. august 2012 kl. 10.50

Jeg tror at svaret ligger i at kålplanter udskiller et stress hormon eller noget i den dur, hvis de får for meget kvælstof og det er det som kålsommerfugle kan lugte. I gamle dage havde man knap så meget gødning tilrådighed hvilket sikkert ikke har givet så mange angreb. Men så har udbyttet også været ringere .

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2012 kl. 11.08

Herude på landet har det været sådan, at kål dyrkede man ikke inde i haven. De gik altid til i utøj.

Kålen skulle ud på åbent land, hvor det blæste meget mere. Hvis der manglede en halv række roer, blev der plantet kål.
Kvælstoffet tror jeg ikke på. Man har altid vidst, at kål var en grådig plante med en lang væksttid, og derfor skulle tilgodeses med møg, hvis de skulle blive til noget.

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 12.09

I Sverige kaldes det som på rigsdansk hedder "Den lille kålsommerfugl" for "Rovfjäril" :

sv.wikipedia.org/wiki/Rovfj%C3%A4ril

[kunne godt tænke mig at kende f.eks jydske betegnelser for denne pest]

Andetsteds har jeg læst at Hvidkål altid har været den mest dyrkede grøntsag i Sverige. De har også to helt eminent godt smagende "husmands-retter" med kål som hovedingrediens, nemlig "kålpudding" og "kåldolmar".

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 12.46

Denne "husmandskost-kultur" holdes ved lige ved det at svenskerne spiser varm mad ved middags-tid, (som vi også gjorde tilforn og har taget ordet med som betegnelse for aftensmåltidet). Praktisk taget enhver restauration med respekt for sig selv vil have den ene eller den anden af disse 2 retter på menuen i vinterhalvåret (for restaurationerne er de attraktive ikke mindst pga. de små priser på ingredienserne [og prisen er omkring 65,- SEK inkl valgfri drik (lättøl, sodavand eller mineralvand, fri salat-bar, smør og brød og kaffe med "påtår"].

Det hører med at servere "Lingon" (Tyttebærsyltetøj) til - en andet fødemiddel som svenskerne har i rigelige mængder (og som er rige på C-vitamin).

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 12.48

Rettelse:
"den ene eller den anden af disse 2 retter på menuen - HVER UGE - i vinterhalvåret".

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. august 2012 kl. 22.13

I følge frilandsmuseet havde man kålplanterne op ad husene ,man kaldte disse kålhaver et ord som jeg ikke lige kan komme i tanke om hvad hedder . Men når man ser disse haver ser de rimelige pæne ud, knap så angrebet som de ellers kunne være .

Men det siges at kål i mange år har været dels fattigmandskost men også reddet mange fra at dø af sult .

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2012 kl. 22.27

Søren.

Det hed kålgårde.

Fra Jeppe Åkjær :"Spurven sidder stum bag kvist,
såmænd om ej det fyger!
Kålgårdspilen piber trist
for nordenblæstens byger".

vh. Hans

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 3. august 2012 kl. 6.50

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 3. august 2012 kl. 14.16

Jeg vil lige sige at denne opskrift er en luksus-version: Ren oksekød.
Du kan selv google: "Kålpuddingg" og overbevise dig selv om, at alle andre opskrifter siger: "Blandfars" - altså hk. kalv & Flæsk.

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. august 2012 kl. 16.39

Undskyld mig - men hvad har det lige med kållarver at gøre?

Synes, at vi kommer en anelse langt fra emnet nu...

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 4. august 2012 kl. 6.57

Nå, det må du rundstykke Anja. Jeg troede at spørgsmålet lød: "Hvilke planter spiser vi?" . Altså hvilke grøntsager kan mennesket gøre kaal på, og ikke de lækre larver. Der kan man se hvor forkert man kan være på den iblandt. Der er jo en kål-o-enorm forskel!

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 4. august 2012 kl. 12.36

Ved nogen, hvornår det erfaringsmæssigt er sæson-slut med kållarvesommerfuglene i haven?

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. august 2012 kl. 15.57

Efter den første frost...

Nyt svar til emnet »Hvad spiser mine planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad spiser mine planter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider