Skrevet af: Majbrit Bendtsen, 28. juli 2012 kl. 11.14
Jeg har et krydderurtebed, hvor mange af mine planter er blevet syge. De får mørke pletter og efterhånden bliver de gullige og begynder at visne lidt.
Fra højre på billedet er det løvstikke, pebermynte, merian, hjulkrone og citronmelisse.
min salvie er ikke blevet ramt selv om den står lige op af merianen.
Tusing tak for hjælpen !!
Vh Majbrit
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juli 2012 kl. 11.28
Majbrit - et billede ville hjælpe rigtig meget :)
Skrevet af: Majbrit Bendtsen, 28. juli 2012 kl. 11.33
Så lykkedes det vist.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juli 2012 kl. 13.52
Hej Majbrit
Hvis det bare er nogle af de nederste blade, betyder det ikke noget. Der er altid lidt gamle blade, som planten smider.
Ellers prøv at søge under Skadedyt og plantesygdomme oppe i toppen af siden - måske kan du finde billeder, der ligner.
Mvh
Anja
Skrevet af: Søren S Duun, 28. juli 2012 kl. 15.35
Jeg tror hellere ikke at det er noget du skal ligge mere i end blot at fjerne de dårlige blade og så ellers holde dem med vand og gødning
Nib evt. de nederste blade af dine planter så der kommer luft til bladene. På den måde forhindre du svampeangreb. Svampen bor i jorden
Skrevet af: Majbrit Bendtsen, 4. august 2012 kl. 20.23
De planter der er ramt, er hårdt ramt på store dele af planten. Jeg har efterhånden søgt mig frem til at det må være pletsyge forårsaget af en svamp. Man skal pille syge plade af og fjerne blade på jorden som Søren skriver. Det er et kæmpe arbejde når man har store planter. Er der mon nogen der har en nemmere og mere sikker løsning (altså så man er sikker på det ikke kommer igen året efter).
Tusind tak for hjælpen.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. august 2012 kl. 22.12
Prøv at giv dem et sprøjt med lidt atamon i det virker imod nogle svampe. På Plantedoktor.dk nævner magnus bagepulver men har jeg intet erfaring.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er mine planter blevet syge af