Skrevet af: Lars Rasmussen, 5. juli 2012 kl. 19.09
Jeg er den lykkelige ejer af et Aroma-æbletræ som står på espalier, og er ca. 4 år gammelt (tager nok fejl ;-))
Det ser pt ud til, at gå sin bedste sæson i møde, hvad angår størrelse og antal af frugt.
Der er desværre noget "unormalt" ved æblerne, som har en lysebrun streg, som kendetegner sig ved, at gå fra stilk til blomst på æblerne. Det drejer sig om ca. 90% af æblerne.
Hvad er det?
Skader det mine dejlige æbler)
Er det noget jeg kan/skal gøre noget ved, eller kan jeg evt. forebygge til næste sæson?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. juli 2012 kl. 20.51
Det lyder utroligt da vores æbler blomstrede i en hedebølge, men den var jo omgivet af kolde nætter før og efter. Dine skader ligner nemlig dem, der kommer på æbler, der har været udsat for meget lave temperaturer (omkring frysepunktet) omkring blomstringstidspunktet.
Du skriver det er et espaliertræ, er det op ad en mur, kan den jo godt hav e blomstret en uge eller to før vores. Er der tale om kuldeskader omkring blomstring er det ikke noget, der kommer igen.
Skrevet af: Lars Rasmussen, 10. juli 2012 kl. 19.31
Nej, det står i de fri.
Skrevet af: Maj-Britt B., 10. juli 2012 kl. 20.15
Hej Lars !
Mit æbletræ bærer 1 stk æble i år.....Da den dumme frost kom sent, blomstrede træet !
Sidste år og året før, var det fyldt med æbler...
Tror ikke du skal være bekymret....du skal se, de kommer flot til næste år :0)
Skrevet af: Heidi Andersen, 21. juli 2012 kl. 23.30
Hej Lars. Jeg kan oplyse at mit Aroma æbletræ er 5 år gammel (dog fritstående) og jeg har observeret det samme på mine æbler! Så om det er sorten eller frost, eller noget helt andet aner jeg ikke, men håber ikke det er et ekendtskab jeg skal se hvert år fremadrettet :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ sygdom?