Forum

Er min Dahlia syg? Hvad kan jeg gøre?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Hvidkjær, 5. juli 2012 kl. 17.16

Hejsa

Jeg var oppe i den lokale brugs for nogle måneder siden, for at handle nogle nye planter til min lille have.
Der i blandt fandt jeg en yndig lille Dahlia, med de skønneste lyserøde blomster, som jeg jo straks måtte have hjem i mit bed.

Jeg plantede den ud, selvfølgelig, og nu står den mellem to margueritter. Men problemet er at den har nogle underlige blade. Nogle af dem er hullede, som om nogle insekter her spist af dem, men resten bliver brune ude i kanten, visner faktisk kun ude i kanten, for nu i hvert fald, og bliver underlig krøllede. Der er intet galt med blomsterne, da den bliver ved med at komme med blomster.

Så er der noget jeg ikke har været opmærksom på? Er den syg, bare udsat for insekter eller passet forkert?

Den plejer at få vand fra hanen, sammen med alle andre af mine blomster, og de andre blomster fejler intet.

håber nogen kan gøre mig klogere.

Solrige hilsner
- Anne Hvidkjær

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. juli 2012 kl. 23.48

Hej Anne,
Jeg er sikker på det er snegle der er på natterov. Jeg har også små dahlia der ser sådan ud, små snegle med hus og agersnegle går på natterov, desværre ved jeg ikke en god løsning, men kan sige bestemt at vand med masser af hvidløg ikke mindsker deres appetit.

Der er dog håb forude, for planten vil givetvis vokse hurtigt når det altså engang bliver sommer, og så vil det der ser så slemt ud bare syne som smågnav (forhåbentlig)
Men der er da vist også meget "kryb" i år

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. juli 2012 kl. 6.20

Den har sikkert stået for tørt, hvis den står inde ved en husmur får den ikke nok vand, da udhæng på taget gør at vandet ikke kan nå planten de små huller kan skyldes ørentvister eller snegle.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Hvidkjær, 6. juli 2012 kl. 14.52

Tak for jeg jeres tanker og råd.
Den står rigtig nok ved en husmur, men jeg troede faktisk den havde fået for meget vand. For når jorden er tør, løber noget af det ned mod min Dahlia, når jeg vandet både den og margueritterne.

Angående insekterne lyder det faktisk ret sandsynligt. jeg løftede op i bladene, i håb om at finde flere indikatorer på dens problemer, og fandt både en ørentvist og nogle bænkebidere. Men nogle af bladene hænger jo ved jorden og dem kan snegle sikkert godt lide at gemme sig under...

Jeg kan jo prøve at flytte dem, insekterne, når jeg finder dem og ellers håbe den vokser fra problemet, kan jeg høre :)

Men dejligt at vide jeg ikke behøver grave den op og kassere den begrund af sygdom :)

Nyt svar til emnet »Er min Dahlia syg? Hvad kan jeg gøre?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er min Dahlia syg? Hvad kan jeg gøre?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider