Skrevet af: Clara Andersen, 3. juli 2012 kl. 22.14
For tiden har jeg sort plast over komposten (fint til at fange snegle, som sætter sig på undersiden af plast). Men i dag, da jeg løftede plasten, krøb en mus ud. Jeg har 1 gang for en måned siden set en mus pile væk, da jeg ville putte mere på komposten. Det har jeg aldrig set før i år. Jeg kommer kun vegetariske ting i komposten, end ikke æggeskaller. Bor den der mon ? Eller hvad kan den hente der ?
Den ene kompost blev tømt i foråret og den sætter jeg nu jævnligt. Den anden trænger til at blive tømt, håber at få tid til det, for jeg ved, at der er skvalderkåls rødder i bunden, så den er måske løs i det forneden. Er det fordi den måske er tør og løs forneden, at der kommer mus ?
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 4. juli 2012 kl. 16.53
....har altid haft mus i komposten - de bor der! Hos os er det halsbåndsmus. Der er jo masser af guf for mus i en kompostbunke, så.....
Skrevet af: Søren S Duun, 4. juli 2012 kl. 23.12
Jeg har dem ofte i min kompost, hvor jeg har hestemøg i og her laver de gange og reder i. Det er øverst i bunken at de bygger .
I min kompostbunke med husholdningsaffald har jeg desværre fået dræbersnegle, de er kommet indenfor de sidste 2-3 år. Det underlige er at jeg ikke har dem i haven , men kun i komposten .
Skrevet af: Clara Andersen, 4. juli 2012 kl. 23.50
Hej Søren
Jeg har ikke hestemøg eller andet dyrelort i komposten, men jeg har sat den tømte kompost med fortyndet urinvand; det var nu i den ikke-tømte, jeg så musen. Men jeg kommer æbleskræller i komposten, og jeg ved, at mus elsker æbler, så det kan måske tiltrække dem...
Jeg har også først fået dræbersnegle de 3 sidste år, det første år fandt jeg 7, men i oktober derefter fandt jeg 8 sneglehobe, så sidste år fandt jeg kun 4 snegle, men i oktober 6 sneglehobe (mod naboen, som havde haft mange dræbersnegle ...modsat jeg). - Men i år har jeg samlet 26 dræbersnegle efter en juni med 136 mm regn, men kun 1 fandt jeg ude i aktivitet, resten sovende, de fleste i komposten under plastdækket. - Så gå på jagt efter sneglehobe i oktober ! De findes i lavninger, hvor planter vælter ind over.
Hilsen Clara
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad laver mus i min kompost?