Skrevet af: Kenneth Hermansen, 29. juni 2012 kl. 12.25
Kære Havenyt's forum.
Hos en af mine kunder i vanløse står på en sydmur en stakkel af et ferskentræ, som er meget medtaget af svampe. Træet er nogle år gammelt, ca. 3 meter højt og har krøllede, halvvisne blade overalt og kun enkelte sunde.
Først tænkte jeg selv Monilia, men er nu blevet bekendt med ferskenblæresyge jvf. Havenyts artikel om samme.
Findes der nogen i forum'et som har erfaring med ferskentræer - som udfra billedet kan be- eller afkræfte at det er ferskenblæresyge der er tale om, og som evt. har haft held til at bekæmpe svampene?
Med venlig hilsen
Kenneth Hermansen
'Hovedstadens Havefrisør'.
Skrevet af: Kenneth Hermansen, 29. juni 2012 kl. 12.34
Nogle meter fra ferskentræet, ude i haven, står et gammelt blommetræ som ligeledes har krøllede blade, men kun på enkelte kviste. Kan ferskenblæresyge smitte til andre frugttræer?
Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2012 kl. 13.42
Det er ferskenblæresyge det er der ingen tvivl om. Men det på blommetræet er ikke ferskenblæresyge, men lus. Ferskenskenblæresyge smitter kun fersken og abrikoser .
Jeg selv har et ferskner, der får sygdommen og jeg gør intet ved den. Der står godt nok at man kan dække den til, at det skulle forhindre spredningen af svampen .dette gøres inden forspring.
Jeg har erfaret at angrebet er større ,jo mindre det har regnet i maj .- juni måned . Det kan hænge sammen med at en del af svampesporerne vaskes væk . At angrebet mildnes..
Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2012 kl. 13.59
Inden løvspring.....
Skrevet af: Kenneth Hermansen, 29. juni 2012 kl. 16.46
Det er super Søren.
Mange tak for svaret og indsigten. Jeg sender videre til ejeren.
v.h. Kenneth H.
Skrevet af: Maj-Britt B., 30. juni 2012 kl. 7.47
Man skal fjerne de bulne blade.....men i dette tilfælde kan jeg godt se det er svært......
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svampeangreb på ferskentræ.