Skrevet af: Christina Bjørk, 23. juni 2012 kl. 16.42
Hej
I efteråret købte jeg frugtbuske, solbær, rips og stikkelsbær. Jeg var omhyggelig med at plante og vande og har også vandet i foråret. De sprang alle ud og skød så det var en fornøjelse, fik blomster - og de satte masser af bær.
Men nu er min solbær noget sløj at se på, en hel del blade er væk ( den ser faktisk noget nøgen ud ), toppene let gule og ligesom bladene er ved at folde sammen om sig selv, den har smidt/visnet mange af bærrene. De nye små skud den havde er visnet væk også, men den har på intet tidspunkt hængt og lignet noget der trængte til vand...
De andre buske har det helt fint.
Jeg har googlet, og kigget på diverse svampeangreb, synes ikke det ligner. På undersiden af bladene var sådan nogle små hvide dimser der kunne ligne små græsfrø. De virkede ikke levende...
Jeg vedhæfter et nærbillede - jeg har også et af hele busken men må kun vedhæfte 1 billede...
Kan det være skadedyr / sygdom ? - eller noget jeg ikke har været opmærksom på ? Som sagt har jeg vandet, var det måske ikke nok ?
Mvh
Christina
Skrevet af: Christina Bjørk, 23. juni 2012 kl. 16.44
her er et helbillede...
Skrevet af: Anne Demant, 23. juni 2012 kl. 21.45
Har du også læst om skivesvamp?
De små hvide gætter jeg på er mellus, små bitte hvide fluer, hvis larver sidder fast og stille under bladene, og suger saft. men hvis der er mellus, plejer man at se dem når man dasker en gang til en gren, så letter de. Det er vist hvad jeg kan bidrage med.
Hilsen
Anne
Skrevet af: Søren S Duun, 23. juni 2012 kl. 23.11
Prøv at skriv til Plantedoktoren.dk, du kan også maile ham billederne.
Skrevet af: Christina Bjørk, 25. juni 2012 kl. 18.37
Hej
Jeg synes ikke jeg fandt levende ting på den heller ikke når jeg har pillet, men de sidder der jo ikke for sjov jeg vil prøve at søge lidt på dem da der jo vitterligt lader til at være suget kraft ud af dem.
Og skrive til plantedoktoren - tak for tippet - jeg er jo også bekymret for mine andre frugtbuske
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Måske syg solbær