Forum

Sygdom i Ligusterhæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Deleuran, 23. juni 2012 kl. 16.41

Vi har en ca 35 år gammel Liguster, som sidste år havde et stykke på ca 2 meter, hvor den ikke nærmest gik ud. Den satte ingen nye blade. Vi regnede med at den så ville begynde i år men nu drejer det sig ca 3 meter af hækken som ser død ud.Den sat nogle få nye skud midt på hækken, men overhovedet ingen i toppen. Der er på grene nogle hvide runde mærker med sorte pletter. Det ligner svamp... men hvad ?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Deleuran, 23. juni 2012 kl. 21.59

Lige en rettelse. Kan jeg har skrevet at den nærmest ikke gik ud, men der skal naturligvis stå at den nærmest er gået ud.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Deleuran, 23. juni 2012 kl. 22.08

Sådan ser selve hækken ud hvor den ikke rigtig vil vokse mere.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. juni 2012 kl. 23.37

Kære Maria.

Jeg tror at jeres hæk har været ramt af det som hedder Antracnose på Ligustrum , som er en svampesygdom. Via dette linkshttp://plante-doktor.dk/antracnose.htm kan du læse mere om det og hvad du skal gøre . Du kan også skrive til Magnus Gammelgård som som har hjemmesiden og få hans vudering . Mail til ham, send billederne med og lad ham se på det .

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. juni 2012 kl. 23.37

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 24. juni 2012 kl. 0.04

Hej Maria hvis du har mulighed for, at klippe din hæk ned til en 40 - 50 cm højde snarest, og samtidig save enkelte gamle tykke grene helt væk ved jordhøjde, vil du sikkert få en ny hæk. De svampesporer du kan se, findes på de fleste ældre træer eller grene, derfor giver de ingen problemer. Når hækken er 35 år er det nok alderdommer der trykker. Hilsen Henry G.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 0.56

Du skal passe på du ikke får spredt svampen rundt til frisk hæk for så får du problemer . Hækkes alder spiller ingen rolle for denne sygdom.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Deleuran, 24. juni 2012 kl. 9.54

Nu skriver du, Søren, at det kan smitte ,- og så bliver jeg da noget nervøs. Har nemlig sidste år plantet 60 mtr. ny liguster hæk på den anden side af huset !!
Og hvis det kræver at den klippes helt ned, er det jo noget vi må tale med naboen om. Tror desværrre at det kan blive en svær kamp, da vores nabo er ligeglad med sin have og absolut ikke går i om hækken er tæt og pæn :(
Men jeg vil forsøge at skrive til Hr Gammelgård og se hvad han siger.
Tusind tak for jeres svar.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 13.22

Det vil være en god idé han ved rigtig meget om plantesygdomme.
Din hæks sygdom har intet med alderen af den at gøre for så skulle mange af de hække her hvor jeg bor se ud som din . Her er de over 50 år gamle og på kirkegården endnu ældre .

Derfor skal man ikke bare gå ud og skære løs .

En anden mulighed kunne også være at der er tale om en frostskade . Og p.g.a noget man kalder mikroklima hvor temperaturen er forskellig rundt i haven har frosten kun taget noget af hækken ..
Hvis det er det kan man skære ned til frisk ved og hækken vil skyde igen .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Deleuran, 24. juni 2012 kl. 20.12

Nu er der kommet mail fra Hr Gammelgård.
Og han fortæller at pletterne er Lav ( kantskivelav) som er uskadelig heldigvis. Men at hækken rigtig nok er død og at det bl.a. kan skyldes alder. Så der kan ikke gøres andet en at klippe den helt ned eller evt grave de døde planter op og plante nye. Dette vil dog ofte ikke give en ensartet hæk, da den nye hæk sikkert er en anden sort.
Så nu går turen til naboen, i håb om at han går med til at klippe den ned og starte på en frisk.
Endnu engang tak for hurtig respons.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 21.08

Det kommer meget bag på mig at alderen skulle spille en rolle og så på den måde som det ses her. En hæk på 35 år er ikke en gammel hæk i mine øjne, men han ved hvad han taler om og ham respektere jeg.

Det var godt at det ikke var noget smittefarligt som jeg fik lagt op til i første omgang .

Nyt svar til emnet »Sygdom i Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i Ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider