Skrevet af: Gitte Larsen, 10. juni 2012 kl. 15.13
Det er nu 2. år, at jeg kan observere disse små røde gnavere, som efterlader lyserøde spor på bladene i min bøgehæk. Knapt er hækken sprunget ud førend de er i gang. Det virker næsten som om, de springer ud med hækken..(se billeder).
-Er der nogen, der ved, hvad det er for et dyr, og hvad man evt. kan gøre ved det?
-Kan dette angreb have betydning for, at meget af hækkens grene ser syge og uddøende ud?
Skrevet af: Vibeke Bastide, 26. juli 2012 kl. 10.02
jeg har netop fundet 3 planter i min bøgehæk med blade der har brune pletter og grene i toppen der er visnede. Der står et blommetræ som hænger ind over hækken.
Hvordan bekæmpes sygdommen?
Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2012 kl. 11.04
Hej Vibeke Bastide
Der er efter din beskrivelse tale om et svampeangreb, som kan afhjælpes. Målet er at dine bøgeplanter kan komme i "bedre form" og blive mere modstandsdygtige mod disse mikroorganismer.
Metoderne er flere:
Skær de synligt angrebne grene og skud på hækken væk. Hvis der ikke er tale om for store mængder kan du nok aflevere til forbrænding på din lokale genbrugsstation.
Kirsebærtræet beskæres, så kronen bliver mere "luftig" (eller det kan overvejes at fjerne træet helt.....) Ihvertfald er hurtig optørring efter regn og nattefugt medvirkende til, at svampene får dårligere vækstbetingelser.
Hvis du vælger denne metode gælder det også her, at afbrænding af det nedklippede er den mest effektive metode til at mindske smittetrykket.
Sørg for at jorden omkring hækken er i "god form" - især kan man interessere sig for at skabe gode betingelser for et varieret mikrobiologisk liv. Tilfør halvomsat havekompost, bland det let op i det øverste jordlag om efteråret og sørg for, at visne blade fra kirsebærtræet blandes godt ind, så de omsættes lidt hurtigere end de ellers ville blive. Det kan mindske smittetrykket og samlet set er tiltagene med til at hjælpe bøgeplanterne til at opbygge modstandskraft.
Undlad at tildele jorden omkring hækken kvælstofgødning - eller begræns det til april og maj. De skud, som afmodner godt i tide (dvs inden august) har større modstandskraft mod eventuel svampevækst.
Du skal forvente, at problemet ikke forsvinder hurtigt eller med en enkelt indsats - der er tale om et kompliceret samspil mellem planter og mikroorganismer. Så tålmodighed og villighed til at forsøge sig frem og iagttage virkningerne er vigtige evner :-)
Med venlige hilsner fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blade på Bøgehæk