Forum

Bladlus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 14.18

Den har helt sikkert været oppe og vende herinde op til flere gange, men jeg spørger specifikt til nedenstående produkt.

Vores lille rhododendron og mange bærbuske har i flere uger været angrebet af grønne bladlus. Vores kirsebær træ af sorte bladlus. Kan og må man sprøjte mod lus på planter med spiselige bær og frugter ?

Har googlet lidt og fundet noget der tilsyneladende skulle virker men er det skadeligt for kroppen ?

www.bayergarden.dk/da/produkter/insektsmidler_til_planter/Calypso.html

På forhånd tak og god weekend til havefolket :-)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 14.45

Hej igen

Glemte lige mit egentlige budskab ;-D

Spul lusene af med en vandstråle og hold imod med håndfladen på bagsiden af sarte / små blade - én til tre gange er ofte nok.

Har nogle solbærbuske fra oktober, som har / havde lus. Tilsyneladende var én behandling nok.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 14.58

Jeg har prøvet at spule og det er jo et (vand)vittigt projekt man kan bruge hele sin "ungdom" på de bæster. Kan nemt bruge en halv time på bare 2 solbær buske HVER aften. De må trives særdeles fremragende her på matrikel.

Jeg må ud og spørge andre steder hvis emnet ikke passer ind i havenyt politik. Beklager

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 15.05

Hej

Du har fået svar - produktet _er_ sundhedsskadeligt, muligvis nemt, men altså sundhedsskadeligt / giftigt ifølge leverandørens egne oplysninger.

Hvis ikke du har været plaget i årevis, ville jeg se tiden an - du går måske helt fri næste år....

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2012 kl. 15.10

Emnet passer helt fint - det er netop godt at få at vide, at man ikke behøver bruge gift :)

Vandet fungerer normalt efter hensigten, og inden længe dukker de naturlige fjender op og hjælper til.

En anden mulighed er insektsæbe, som enten kan købes færdig, eller man kan lave sin egen:

1 l vand, 1 spsk. brun sæbe og ½ dl sprit. Vask planten forsigtigt med det eller brug en forstøver. Efter et par timer skylles den helt ren igen.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 15.11

Tak for det.

Grenene krøller helt sammen når lusene får overtaget hvilket skete sidste år - det medførte kraftig beskæring af friske skud. I år er jeg så mere obs på dem og håber at beskæringen kan undgåes så buskene får en chance for at vokse sig store. Tak for hjælpen..... Jeg nøjes med at sprøjte rhododendron

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 15.12

..og den blanding har feks solbær ikke noget imod ?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 15.15

En andet spørgsmål går så på om lusene kan overvintre på planterne eller hvor kommer de fra ?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 15.34

Denne artikel er ret spændende og giver nogle svar:

www.plante-doktor.dk/bladlus.htm

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 9. juni 2012 kl. 15.52

Alletiders - kigger på det.. Tak for svar folkens :-)

Nyt svar til emnet »Bladlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider