Skrevet af: Naja Kløve Moltved, 4. juni 2012 kl. 18.36
Jeg har overtaget en have med en stor gran, som desværre taber mange nåle. Selvom den har sat nye skud, så begynder den at se noget sølle ud. Der er kun få store træer i haven og denne står meget fint, så vi vil gerne forsøge at redde den.
Jeg ved ikke, hvilken slags det er - kan nogen oplyse mig det?
Kan jeg gøre noget for at hjælpe den?
Den står i hjørnet af et jordstykke, som er hævet og kantet med mur, men da den har stået der i mange år er det næppe det der er problemet. Eller? Naboen har en lignende gran, som står mellem to huse og også ser tyndnålet ud.
Under vores vokser bunddække - er det mon problemet? Altså at bunddækket tager vandet før det når ned til rødderne?
Håber nogen kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen Naja
Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2012 kl. 19.44
Hej Naja.
Du kan ikke redde din gran da de nåle som den har tabt ikke bliver erstattet af nye, så den vil blive ved med at være bar.
Det bedste ville være at fælde det og plante et nyt .
Hvilket gran du har kan jeg ikke se.
Skrevet af: Naja Kløve Moltved, 4. juni 2012 kl. 20.25
Hej Søren og I andre
Jeg er klar over, at granen ikke får nye nåle, hvor de er tabt, det jeg søger efter, er en mulighed for at undgå, at den taber flere. Et nyt træ vil ikke sådan lige kunne erstatte det gamle, da en del af træets værdi er oplevelsen ved at gå ind under det - ligesom under store gamle fyretræer. Derfor ønsket om at hjælpe det eksisterende træ med ekstra vand, jordforbedring eller hvad det måtte have have brug for.
Men da naboens træ ser ligedan ud, er der måske tale om en sort, der som fyretræerne naturligt mister de nederste nåle og grene? Jeg oploader et nærbillede med nåle i håb om at det letter identifikationen.
mvh Naja
Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2012 kl. 20.58
Nåletræer er sarte , de kan ikke rigtig plejes hvis de er blevet syge . Det er ærgeligt, da de kan have deres charme. Jeg elsker duften fra dem så jeg kan sagten følge dig. Hvis du gøder det nu vil du sikkert bare få lidt kraftigere skud, intet andet.
Skrevet af: Vagn Nielsen, 6. juni 2012 kl. 17.22
Hej Naja!
Dit grantræ har lus og du skal få det sprøjtet med et middel mod lus, men jeg kan godt se, at det bliver lidt besværligt.
Jeg havde selv en ædelgran der ligeledes blev brun og tabte nålene og det var hårdt medtaget inden jeg fik det råd, at jeg skulle sprøjte mod lus, hvilket jeg gjorde og der er vel 3 år siden nu og træet er lige så flot som det var inden luseangrebet.
Jeg overvejede sågar at fælde træet, så grim var det blevet, brun og uden nåle, men det fik en chance mere.
Hilsen
Vagn
Skrevet af: Søren S Duun, 6. juni 2012 kl. 17.39
Det er ikke hel rigtig at man ikke kan passe og pleje graner for de bliver jo sprøjtet imod en masse ting, tænk bare på vores juletræer. Men når de er kommet til at se ud som dit er det ikke ret meget at stille op.
Du kan selvfølgelig godt bekæmpe de lus der måtte være men det bliver en uoverkommelig opgave for dig og du vil ikke få et pænere træ.
Skrevet af: Vagn Nielsen, 6. juni 2012 kl. 19.02
Hej igen! Man skal aldrig sige aldrig og min tiltro til, at min grantræ ville blive pæn igen, var meget lille, men jeg gjorde forsøget og jeg var også oppe på en stige for at sprøjte træet, men efter kort tid kunne jeg se, at angrebet var stoppet og senere begyndte det brune at forsvinde, nålene begyndte at komme igen og mit træ er igen fin og flot.
Jeg har vedhæftet et billede af træet, som det ser ud i dag, men jeg mener ikke jeg har billeder af træet, da det var angrebet af lus.
Vagn
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. juni 2012 kl. 21.21
Hej Naja
Du skal bare tage det helt roligt. Lus i grantræer angriber ældre nåle og sjældent på de nye skud. Jeg har haft adskillige grantræer, der har set ud som dit og uden nogen som helst form for behandling har de rettet sig op i løbet af de næste par år. Grantræer smider normalt nålene, når de er ca. 3 år gamle og derfor vil den lukke sig selv igen i løbet af de næste 2 vækstsæsoner.
Det er sjældent grantræer i haver angribes af lus flere år i træk - der kan nemt gå 7-10 år før næste angreb kommer, hvis der overhovedet kommer et nyt angreb. Naturen er så vidunderlig en hjælper. Mange lus giver gode betingelser for de rovinsekter, der lever af lus og i løbet af sommeren opformeres de i så store tal, at mange af næste års generation af rovinsekter vil dø af sult.
Skrevet af: Naja Kløve Moltved, 7. juni 2012 kl. 22.27
Hej alle
Tak for jeres gode svar og beretninger. De positive udsigter glæder mig, og jeg har været en tur i træet for at kigge efter lus. Jeg kan ingen se, men der er jo heller ikke mange gamle nåle tilbage, så lusene er vel flyttet til et sjovere træ.
Til gengæld opdagede jeg under lusejagten at træet - netop som flere af jer har oplevet - skyder igen langt inde på store grene, nogen steder endda ret tæt ved stammen. Fantastisk at se, når nu man som jeg gik rundt og troede, at graner ikke får nye nåle på de gamle "døde" grene. Så jeg tager den med ro, giver træet lidt ekstra opmærksomhed og en sang i ny og næ (det sku være så godt for planter), måske en ekstra sjat vand i tørre tider, da træet har en hel del bunddække at dele med.
Jeg vedhæfter et foto af det spirende liv i den gamle gran - naturen er forunderlig !
Tak :-)
Naja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kan jeg redde min store gran?