Forum

Hindbærsnudebiller i jordbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla Sejrsen, 31. maj 2012 kl. 22.21

Jeg har 8 sorter jordbær.
For 3je år i træk har jeg angreb af hindbærsnudebiller.
Jeg plukker så vidt jeg kan angrebne blomster og blomsterknopper så snart jeg opdager dem.
Jeg vil lave et nyt jordbærbed til efteråret.
Vil det øge risikoen for nye snudebilleangreb, hvis jeg tager stiklinger fra mine egne planter?
Min have ligger ved skov og nær skrænter med brombær, så der vil nok under alle omstændigheder være snudebiller i området.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 31. maj 2012 kl. 23.09

Mon det er det samme der er gået i mit jordbær bed? Store dele F nogle planten hænger med bladene, bliver slatne og visner!?!

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Sejrsen, 31. maj 2012 kl. 23.23

Der bliver en sort plet i blomsternes gule centrum. I stedet for at danne bær, visner blomsten og stænglen knækker lige under knoppen.
Billen spiser endvidere lidt af bladene - der kan få huller, men ellers ser selve planten normal ud - så jeg tror ikke det er snudebiller der er problemet med dine planter.
Der er billeder i artiklen om snudebiller her på siden:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/99.html

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juni 2012 kl. 0.03

Test

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juni 2012 kl. 0.15

Jeg var over på Plantedoktor.dk hjemmeside for at læse lidt om hindbærsnudebiller og her var anbefalingerne at man planter nye sunde planter så lang væk fra de angrebne planter som muligt . At dyrke tidlige sorter frem for de sene da de har en tilbøjelighed til at blive angrebet frem for det tidligere .

Desværre findes der ikke noget miljøvenlig gift eller skræmmemiddel man kan benytte og med så mange sorter vil du nok have problemer med at holde fem rene for sygedomme på længere sigt . Skal du bekæmpe dem anbefales det at benytte maladan .

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Sejrsen, 1. juni 2012 kl. 9.07

Søren Duun
Det er mærkeligt, men min erfaring er den modsatte - at det er de tidlige sorter som bliver hårdest angrebet, mens angrebene ebber ud senere på sæsonen. Men det kan måske også have noget at gøre med plantestedet.
Jeg må prøve mig frem, og vil overveje at købe nye planter i stedet for at tage stiklinger.
Under alle omstændigheder - tak for svaret.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juni 2012 kl. 11.30

Er det dit indtryk at nogle at de nye sorter er mere resistente end nogle af de gamle . Jeg selv har Korona plantet op af en række hindbær.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Sejrsen, 1. juni 2012 kl. 16.54

Det er svært at sige. Mine rækker er 3 meter lange og gror på en noget tør og sandet jord. Det er måske medvirkende til at give snudebillerne gode vilkår. - De overlever jo i jorden under løv, og jeg har brugt meget jorddække.
Florin er remonterende. Sidst på sæsonen er der ikke snudebiller i bærrene. Alice har også været knap så angrebet som de øvrige.
Jeg vil lave mit nye bed på en tungere lerjord. I den del af haven er der mere fugt og skygge (og flere snegle) - men jeg har tidligere plantet nogle få stiklinger der - de står enkeltvis hist og pist mellem andre planter og de er faktisk ikke angrebet af snudebiller.
Gad vide hvordan snudebillerne orienterer sig. Det kan være man skulle forsøge af camouflere planterne lidt mellem andre planter.
Har du været fri for snudebiller - hindbærrene til trods??

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2012 kl. 16.33

Jeg har ikke observeret sygdomme i mine jordbær, men jeg vil tro at kiggede jeg mere efter at så havde jeg sikkert også lidt af hvert i mine jordbær. Men ikke noget af betydning.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Jensen, 14. juni 2013 kl. 9.16

er der slet ikke noget man kan gøre mod huller i rosernes blade mvh conny jensen

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2013 kl. 20.35

Du kan bruge det førnævnte middel eller gå og pille billerne af når du ser dem på samme måde som med liljebillen .

Nyt svar til emnet »Hindbærsnudebiller i jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hindbærsnudebiller i jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider