Skrevet af: Charlotte Kierulff Rosenthal, 29. maj 2012 kl. 14.13
Hindbærsnudebillerne er et stort problem for mig, fordi de uden en flere timers daglig jagt ikke efterlader så meget som en enkelt rosenknop på en stor del af mine snart 120 roser. Biodiversiteten fejler bestemt ikke noget, men den omtalte billes larver lader ikke til at have nogen naturlig fjende hér!
Det undrer mig, at jorbærbranchens lobbyister ikke for længst er lykkedes med at presse forskningen indenfor hormonbekæmpelse!, men jeg kan forstå, at rovnematoder er en måde at bekæmpe billerne? Jeg forestiller mig, at det er en ret dyr metode? Kan ikke umiddelbart finde ud af, hvor man kan finde en forhandler? ELLER: Er det evt muligt at opformere nematoderne selv? Desuden kan jeg ikke ikke finde information om effektiv brug af nematoden.. skal man vande den ud en enkelt gang eller flere?; skal 'behandlingen' gentages over flere år?
Måske skulle jeg have stillet spørgsmålet til ekspertpanelet, og dét gør jeg jeg også, hvis ikke nogen hér har erfaringer med problemet..
... MEN hvis nogen hér kan hjælpe mig med nogle erfaringer, vil jeg være taknemmelig!
Skrevet af: Charlotte Kierulff Rosenthal, 10. juli 2012 kl. 21.26
Det her er godt nok det mest sløve forum, jeg har været ude for! I kunne lære meget af det svenske Allt om Trägård's pragtfulde forum, hvor man i løbet af nogle timer har fået svar fra hvem som helst, som tror sig vide noget! Noget af en nedtur at stikke næsen frem hér! Sende mit indlæg og nedlægger så min profil igen og holder mig til mit noget venligere svenske forum!
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2012 kl. 22.37
Det kunne jo også tænkes, at ingen af os har et svar til dig?
Det er vel ikke uvenlighed, at man ikke svarer på noget, som man ikke ved noget om?
Jeg betragter det snarere som venligt, at man ikke fylder trådene op, hvis man ikke har et fornuftigt svar på det, der spørges om :)
Jeg googlede lige og kom forbi nyttedyr.dk, som skriver, at der ikke p.t. findes biologiske midler til hobbyavlere. Måske skulle du bruge lidt tid på at kontakte en eller anden gartnerorganisation i stedet for at harcellere over os sløve padder?
Mvh
Anja
Skrevet af: Søren S Duun, 10. juli 2012 kl. 22.53
Kan de godt læse dansk, derover.? Jeg kender dem godt, dvs at jeg har læst nogle få indlæg fra år tilbage.
Vedr forummet her har vi tidligere haft andre aktive og dygtig skribenter her men desværre ender det ofte med at de løber surt i det, især hvis de skal sidde og diskutere med andre omkring deres indlæg og/eller holdninger til visser emner . Et eksempel var holdning omkring katte som efter min mening skulle have været stoppet men som endte i noget person fnidder . Andre eksemplar har været personlig forfølgelse og så er der ikke noget at sige til at de stopper .
Ellers skal man huske på at det et forskellige mennesker med forskellige baggrunde, erfaringer og uddannelser, der bidrager med deres viden hertil og selvom vi kan være uenig om nogle ting , hvilket der også skal være plads til , er vi lige gode venner . Men vi kunne sagten bruge nogle flere til at skrive om deres erfaringer og viden indenfor havebrug .
Jeg tror også at du finder lidt af de samme problemer i Sverige, det vil under mig ,hvis ikke du gjorte og jo flere der har en mening , jo flere kommentar vil der også være
Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juli 2012 kl. 8.32
@Charlotte
Det kan vel aldrig være uvenligt, at undlade at svare på noget som man ikke ved noget om/ikke har forstand på.
Peter
Skrevet af: Tom Andersen, 11. juli 2012 kl. 10.13
Hej Søren
Du har der en meget præcis beskrivelse af alle foras største problem: Offtopic indlæg og især de indlæg med mudderkastning.
Nyhedsgrupperne - som var famtastiske for 10 år siden - blev totalt ødelagt af nogle relativt få personer.
Den succes havenyt.dk har er meget, meget svær at opnå og meget, meget let at knuse, hvis ikke der lægges en meget hård redaktionel linje.
Ikke mere Offtopic herfra ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hindbærsnudebiller/rovnematoder…