Forum

Æblevikler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Flemming G., 22. maj 2012 kl. 22.09

Jeg læser under beskrivelsen af æblevikler, at larverne kan bekæmpes ved at 'hvidtekalke'. Der er ikke angivet noget tidspunkt for dette. Kan nogen give et bud på en optimal periode for hvidtekalkning?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. maj 2012 kl. 8.08

Det er bedst at gøre det i februar-marts.

Min erfaring er, at problemet æblevikler nemmere løses ved at passe godt på mejserne og sørge for, der er rigeligt med mejsekasser i haven. De undersøger sprækker og hulrum under barkflager for pupper m.m. og tager en masse larver.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Toft, 5. juni 2012 kl. 11.47

Min strategi imod æbleviklere har været, kalk på i marts. Ud og fjerne angrebne æbler i starten af juni, og en tur mere omkring sankt hans.

Første år var ca. 95% af æblerne angrebet, og efter et år med denne metode angrebet på ca. 30%. Det er andet år jeg gør det nu, så må vi se om jeg kommer længere ned.

Jeg vurderer dog, at begge dele har været lige vigtigt i bekæmpelsen.

Husk at du let kan se hvilke frugter der er angrebne, da de modner hurtigt på området der er angrebet, og i starten af juni vil et angreb få æblet til at rådne og falde ned.

Nyt svar til emnet »Æblevikler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æblevikler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider