Skrevet af: Morten Laursen, 10. maj 2012 kl. 12.03
Har sået en del forskellige sorter Peberplanter i min vindueskarm. Nogen af dem har begyndt at få de her pletter, kan ikke finde ud af hvad det er og er bange for de spreder sig til mine andre planter. :(
Kan i hjælpe med at få det væk ?
Mvh MKL
Skrevet af: Morten Laursen, 10. maj 2012 kl. 12.09
her er billede
Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2012 kl. 17.26
Maaske det maatte være overgødskning. Peberfrugten taaler da ej for megen gødskning.
Hvorledes maatte du gødske benævnte peberfrugt?
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 17.37
Det er bestemt ikke overgødning. De kunne godt trænge til mere gødning.
Svampen som sidder på bladet har jeg ikke navnet på men den er harmløs og optræder ofte på blade, der udsættes får sollys . For nogle uger siden vat der en som havde den på sin tomatplante.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2012 kl. 17.43
Kære Søren, maaske haver du ret. Dog er jeg bekendt med det faktum, at peberplanterne ej taaler megen gødskning. Det kan derfor ej anbefales at raade Hr morten til at paabegynde en intensiv gødskningsproces, efter min bedste overbevisning.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 17.47
Det kan også være at der har sidder små vandråber på bladet og hvis så solen har skinnet direkte på disse vandråber, har de virket som brændeglas og brændt mærke i bladet . Det kunne det også ligne . Det ligner også et svampeangreb.
Skrevet af: Morten Laursen, 10. maj 2012 kl. 19.18
Mange tak for svarene, kan godt passe det måske er det med sol da mine tomater også har noget ligene. Men er glad for det er ufarligt :)
Søren: "Hvordan kan du se de måske mangler gødning ?"
Skrevet af: Henry G., 10. maj 2012 kl. 19.26
Hej Morten dine planter mangler gødning, det bedste ville være, at sprøjte de udviklede blade, med en 2 o/o opløsning med Urea (urinstof) ved aftentide. Bladenes farve viser, at planten endnu har næring til ribberne, men ikke til bladpladen. Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 19.31
Den er meget gullige i bladene , og bladnerverne er grønne. Jeg mener at det er kvælstofmangel .
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 19.39
Urea er kvælstof , hvis ikke du har det kan du i stedet bruge 3*salmiak spiritus ,der også er en kvælstofforbindelse.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. maj 2012 kl. 20.00
Du kan blande det i forholdet 1 dl til 10 liter vand og så vande det ud.
Jeg har bl.a. brugt det til mine bananpalmer, som er storforbrugere af kvælstof. Ellers kan du bruge udtræk fra brændenælde, hønsegødning eller kompost.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. maj 2012 kl. 22.28
Eller give dem tomatgødning i halv styrke - eller ganske almindelig grønsagsgødning. Begge kan fås i økologisk udgave :)
Skrevet af: Morten Laursen, 11. maj 2012 kl. 0.12
Oki, jamen det skal jeg da have gjort, troede nu ellers de fik nok :) har været bange for at give dem for meget :) Mange tak
Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. maj 2012 kl. 0.15
Men passe nu paa - de taaler da ej for megen gødskning.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mine Peberfrugtplanter får mørke pletter