Skrevet af: Mette Holm, 9. maj 2012 kl. 9.09
Hver sommer bliver et stort japansk kirsebærtræ i gården (etageegendom) inficeret med bladlus, hvilket smitter blomsterkummerne, så sommerpynten står sammenkrøllet, fedtet og afgravet. Det vil sikkert virke fint nok med lusemiddel på planterne, men, hvorfor bliver netop dette træ angrebet, og ikke rønnetræerne?
Man kan ikke sprøjte så stort et træ, så jeg vil sætte en spand mariehøns under træet og håbe på et mirakel.
Er der andre forslag til, hvad jeg kan gøre?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. maj 2012 kl. 14.03
Mariehøner maatte i dette tilfælde udgjørde det bedste forsvar mod benævnte bladluseinvasion. Haver du fra naturens haand mariehøner i din have?
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Mette Holm, 9. maj 2012 kl. 14.53
Den forstod jeg godt ;)
Nej, jeg går ud fra, at de kan bestilles i havecenteret. Man får dem i en spand. Mon det ikke er sådan, at man bare sætter den åbne spand under træet og håber på, at hønsene finder gårdtræet attraktivt?
Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2012 kl. 15.33
Jeg har en ide om at det handler om vandmangel, hvis jeres træ for begrænset med vand her i foråret, så stiger sukkerindholdet og proteinet i de unge skud. Lusene skal bruge proteinet i bladene, bladene har et ekstra stort indhold af sukker og protein . Lusene er nød til at drikke sukkeret for at få adgang til proteinet , men skal skille sig af med en stor del af sukkeret igen, hvilket giver disse fedtet blomster kummer og den sorte farve skyldes at skudenes angribes af skimmelsvampe .
Hvis træet har den rette mængde vand vil sukkerindholdet og protein mængden blive mindre, Lusene vil ikke kunne formere sig i samme hastighed som før og angrebet vil være lille eller slet ingen.
Skrevet af: Mette Holm, 9. maj 2012 kl. 17.12
Mjo! Det er godtnok lusene, der har den grå-smuskede farve.
Nu er det et stort træ med rødder, der strækker sig ind under gårdens asfalt.
Den tilgængelige jord omkring træet er ca 2 m2. Her har jeg sat bregner, skovløg, ramsløg, engnellikerod og skovjordbær, som alle lever der i fred, - når jeg lige fjerner en bregne i ny og næ.
Når jeg vander gården, giver jeg denne klat jord omkring 30 l., hvilket nok ikke er tilstrækkeligt. Altså 30-60 l om ugen.
Det er hvad jeg kan gøre
Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2012 kl. 18.20
Jeg tror ikke at du kan vande det ordentligt op . Det kan kun vorherre. Du skal nok op på nogle hundrede liter fordel over de tre uger i maj hvor det ofte er kritisk , med så stort et træ. Hvis du har andre planter omkring træet rødder vil de også tage for sig af det vand, der kommer til træet, ofte til store gene for træet.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. maj 2012 kl. 11.51
Hvad med at sætte nogle mejser-kasser op forskellige steder i gården. Forskellige hulstørrelser, forskellige højder også i træet.
Fedtfodring om vinteren kan holde på fuglene hjemme i gården i yngletiden, hvor der skal mange lus til ungerne.
Vær helt sikker på at rotter ikke kan nå kasser og foder. De er knalddygtige klatrer.
Anne Marie
Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2012 kl. 17.18
Saaledes at tiltrække fugle maatte da skam ligeledes være en god ide. De tager jo da i hvertfaller skadedyr som lus med videre.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Et prydtræ med bladlus