Forum

Bekæmpelse af OLDENBORRE

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 6. maj 2012 kl. 10.12

Kan man bekæmpe oldenborre laver/biller på nogen måde? I vores haveforening, som er ca 30 år, er det ligusterhækkene det går ud over. Stort set alle haver har/ havde ødelagte hække, som er gået ud. Vi skal have liguster i haverne, selvom en anden hækplante måske kunne af hjælpe problemet noget.

Sidste år fandt jeg i en kompost tønde, der havde stået i mange år, ca 25-30 larver, da jeg tømte tønden. Vi købte haven i sep. 2011.
Inden for de sidste dage har jeg fundet 4 oldenborre biller, da jeg ville grave ud, for at plante til hækplanter, som jeg havde stående. Der har været liguster hæk på stedet, som er gået ud!
Min mand mener, det ikke tjener noget formål at plante ny hæk, da oldenborre larverne stadig er i jorden.
Jeg hørte for nylig, at larverne lever 4 år i jorden, før de udvikler sig til biller.
Inge

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. maj 2012 kl. 17.06

Hej Inge T.

Det kan man .... måske.

I 2001 gjorde man på Københavns Universitet forsøg med at opformere og udbringe en svamp, som angriber Oldenborren, mens den er på et af sine livsstadier i jorden. Forsøgene skulle fortsætte nogle år for at man kunne vurdere effekten - måske er dette sket allerede....

Forsøget blev omtalt i en artikel, som er opdateret 2. maj 2012 - med henvisning til Europæisk samarbejde om lignende forsøg.
Så der er fortsat aktivitet på området!

Artiklen kan findes her:
www.life.ku.dk/forskning/online_artikler/artikler/skadedyr.aspx

Måske kan en kontakt til www.life.ku.dk være en god indgang til aktuel viden & undersøgelse af mulighed for at haveforeningen eventuelt bliver forsøgsområde for denne form for biologisk bekæmpelse.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 9. maj 2012 kl. 9.11

Hej Lone.
Tak for svaret.

Jeg vil prøve at bringe emnet videre til relevante personer i haven.
Men alle er desværre ikke særligt synlige i det daglige virke omkring haverne.

Hilsen Inge

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2012 kl. 13.57

Hej Inge T

Det lyder lidt i retning af, at du har mærket en opgivende stemning mellem foreningens medlemmer lige på dette område.....

Jeg vil derfor tillade mig at viderebringe en erfaring fra en situation, der kunne ligne den, din haveforening og Oldenborrerne er i:

Hvis bare ét menneske - dig ;-) for eksempel - sætter sig for at skaffe aktuel, solid viden på et felt af fælles betydning, så kan det være den lille ting, som sætter gang i en proces, som kan lede frem til positive forandringer for fællesskabet.

Så måske er det dig - og ikke en bestyrelse / afdelingsledelse - som skal kontakte life.ku for at finde ud af, hvad de mest indsigtsfulde eksperter kan bidrage med.... Bagefter kan du overbringe de relevante personer en indsigt, som de kan handle på baggrund af.

Uanset om du kan eller ikke kan bruge min erfaring, så vil jeg ønske dig al mulig held med din nye have !!

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. maj 2012 kl. 14.21

Jeg nyder skam oldenborrene i haven, da de jo er en del af et sundt og velfungerende økosystem.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Bergqvist, 15. juli 2015 kl. 10.48

Hvor lang tid aftensværmer oldenborrerne?. Har haft en sværm i 3 aftner. Lukker vinduer og dører. Har lige overstået en brombassefamilie i en af fuglekasserne. Desværre var det dem eller os, så vi vandt. Forleden fouragerede en stæreflok på græsplænen, forestiller mig det kunne være noget med larverne eller pupper at gøre. Er det Oldenborre år i år? V.h jeanette🐛🐝

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 15. juli 2015 kl. 11.24

Det vidste jeg slet ikke at de gjorde, jeg må holde øje med om de sværmer hos mig det ville jeg godt se :-)

Brombasser har ellers ikke noget 'dem eller os' syndrom
- de er meget fredelige og stikker kun hvis man klemmer dem ?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Bergqvist, 16. juli 2015 kl. 14.55

Det jeg ville høre var,hvorlænge oldenborrerne ville besøge min have om aftenen.? Hvorfor hos mig?er de udklækket her? Eller er de på turne?. Der er flere hundrede. Hvor opholder de sig om dagen?.
Vedrørende brumbasserne , var der ikke plads til alle i fuglekassen. Der var brombasser i bedene og hækkene. Og, jo de stikker. Et sådant bo kan indeholde op til 500 individer.
v.h.jeanette

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2015 kl. 18.00

Hej Jeanette Bergquist

På www.fugleognatur.dk kan du søge på Oldenborre og få en kortfattet beskrivelse af levesteder og den voksne generations yngleadfærd - og vær tålmodig: Kurtiseringen slutter med juli måneds udgang....

Venlig hilsen fra
Lone

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. juli 2015 kl. 18.13

Prøv at se op på lune sommeraftener i denne tid. Man kan opleve at se hættemåger fange oldenborrer og andre store biller højt oppe, og til det er næsten helt mørkt, næsten på svalemaner. Og de er gode til det :-).

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Olsen, 23. juli 2015 kl. 14.38

Oldenborren er en festlig fyr der spiser sig mæt af din græsplænes rødder.
Du skal mere frygte oldenborren end brumbassen.
Jeg kender flere personer der har oldenborrens larver boende i græsplænen og nu er store områder omlagt til bar jord.
De er glubske og er 3 år om at udvikle sig til den flyvende version som sværmer om aftenen.
Så tag dig i agt. Hvis det er et kæmpe oldenborre år i år, så ser vi først deres yngel 4 år efter.
Selv har vi mange oldenborre, og prøver at fange så mange af dem som muligt, da jeg ikke ønsker græsplænen omdannet til den golde og bare jord.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Bergqvist, 24. juli 2015 kl. 13.12

Åh tak for sidste indlæg. Ikke videre opløftende, må jeg sige. Vi ser faktisk ikke så mange mere. Tror det er takket være en del flagermus og mågerne. Men ser på græsplænen,som har store tørre pletter. Kan have anden årsag. Det det med det velfungerende økosystem kan jeg godt se, men må godt gå udenom min have i dette tilfælde. Vh jeanette

Nyt svar til emnet »Bekæmpelse af OLDENBORRE«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bekæmpelse af OLDENBORRE

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider