Forum

Brune asparges

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J.H. Hansen, 30. april 2012 kl. 21.45

Hej
Jeg har plantet asparges i foråret 2010 og er nu klar til at for alvor at høste, grønne asparges, flere er kommet op, men der er nogle som er brune, og når man røre ved dem afgiver de støv i toppen, de er alle plantet udendørs.
vil de smitte de grønne, hvad kan jeg gøre?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. april 2012 kl. 22.55

Der er ingen tvivl om at de er inficeret med er svamp og jeg tror ikke at der er andet for at plukke dem så snart de dukker op og så kasser dem.
Måske vil du på denne måde få udryddet det med tiden .

Bliver det ved over hele sæsonen må du nok vælge at opgrave den eller de syge planter og kasser dem . Der er svært at sige om det vil brede sig til de andre med tiden . Jeg var inde på Plantedoktor.dk s hjemmeside men kunne ikke finde noget omkring svamp i asparges .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. april 2012 kl. 23.58

Hej J.H. Det er ikke en god ide, at skære asparges de første 2 år, lad dem hellere vokse i 3 år, før du begynder at skære dem, så vil planten få energi til, at give fine tykke stængler i stedet for "strikkepinde" som du så vil få i mange år, da du jo tager tilvæksten væk hele tiden. Hilsen Henry G.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. maj 2012 kl. 16.57

Ikke for at drille, men...

Da jeg var ny med asparges i haven, kan jeg huske, at padderokkeskud, som ligner aspargesskud lidt, gav mig samme oplevelse :-D

Har aldrig oplevet skimmel på aspargesplanten.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 18.49

Haha så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kunne finde noget omkring svamp på grønne asparges. Selvfølgelig padderokke.......

Nyt svar til emnet »Brune asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Brune asparges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider