Forum

Sorte plamager af utøj under bladene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Rudbeck, 28. april 2012 kl. 9.41

Vres kirsebær har gennem nogle år væres angrebet af nogle sorte smådyr, som dels sidder på undersiden af de nyeste skuds blade. Desuden vandrer de voksne (?) af diise dyr op og ned ad stammen, hvilket kunne tyde på at de måske overvintrer i jorden? Vi prøvede at sætte dobbeltklæbende tape på og i løbet af få dage var dette næsten dækken af de små dyr. Nogle forslag til bekæmpelse? :) LR

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 21.21

Hel Lars

Jeg tror at der er tale om frugttræs bladhveps. Prøv og gå ind på Plantedoktor.dk s hjemmeside søg på kirsebær, se herunder, og se om ikke det ikke er de små snegleligende dyr, som sidder under bladene på jeres kirsebærtræ, hvis det er det kan vi komme et skridt nærmere en bekæmpelse.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Rudbeck, 29. april 2012 kl. 9.42

Mange tak for svar, men det ser ikke ud til at det er denne hveps. De blade der er angrebet ruller sammen og når man folder dem ud sidder der noget der ligner en koloni af meget små "billeagtige" dyr og der er mange. Bladene visner tidligt og det ligner efterår under træet midt på sommeren. Det bærer ganske mange bær. Jeg tænker på om man kunne få noget klistrende, harpiksagtigt, man kunne smøre rundt om stammen for at tage dem der løber op og ned ad den?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. april 2012 kl. 10.04

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Rudbeck, 29. april 2012 kl. 10.34

Ja, det ser faktisk sådan ud - tak :)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 11.44

Jeg kan bedre kende symptomerne med den beskrivelse du kom med her og det er lus du har. Jeg har selv et kirsebær, der bliver sort og smattet i skudspidserne næsten hver år og det er lus. Jeg ved ikke om det skyldes for meget gødning, da jeg har græs nede uder kombineret med tørke, der. Der gør at sukkerindholdet stiger i skudene

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Rudbeck, 4. maj 2012 kl. 9.19

Tak. Har du, eller andre, kendskab til hvad man kunne smøre på stammen for at forhindre invasionen nedfra?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 11.50

Hvis ikke de limbælter hjælper ved jeg det ikke men jeg har opdager at hvis det har regnet dagene op til de springer ud minimeres angrebet .
Jeg har prøvet at spule spidserne med kold vand og man kan godt vaske skudene af på denne måde men det er et stort arbejde , der kun kan udføre på små træer .

Limbælterne er de eneste "økologiske"bekæmpelses metode der er til at forebygge . Har du prøvet at lave disse med dobbelte klæbende tabe, det må være billigere.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Lærkegaard, 21. maj 2013 kl. 22.50

Hej har lige erfaret, at skummetmælk (upast) 1 -1 med vand , kan sprøjtes på de små sorte ,,, det udrydder utøjet. Det skal gøres i højt solskin,,, skader ikke planterne :)

Nyt svar til emnet »Sorte plamager af utøj under bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sorte plamager af utøj under bladene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider