Skrevet af: Signe Christensen, 27. april 2012 kl. 15.38
Hjælp!!! Vi har i onsdags plantet 3 2 m høje skovfyr i vores have. Vi har efterfølgende opdaget nogle orange-gule pletter på nålene, som kunne ligne filtrust (se billede). Vi har læst os frem til at den bruger solbær som sommervært. Er der nogen der har erfaringer/viden vi kan gøre brug af. Vi er i tvivl om om vi skal fjerne de nyerhvervede fyrretræer igen. Vi sætter stor pris på vore solbær og har også planer om at plante stikkelsbær, men er det spildt arbejde. Håber nogen kan hjælpe.
God weekend
:-) Signe
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 27. april 2012 kl. 15.40
Som tyskerne siger : "Lassen Sie es Waere"
Bondedansk: Lad det være
Skrevet af: Signe Christensen, 28. april 2012 kl. 9.27
Hej Kenneth
Tak for dit svar, er dog nødt til lige at høre om du mener vi skal lade det være fordi det ikke kan skade vores bærbuske (solbær mv), eller fordi det ikke er til at undgå at få "rustsvampe" og/eller komme af med dem. Vi du uddybe dit svar lidt?
:-)
Signe
Skrevet af: René Wutborg, 28. april 2012 kl. 15.29
Hej Signe
Jeg vil kraftigt anbefale at få fjernet de nævnte fyrretræer snarest. Afhængigt af hvilken slags fyr der er tale om (de såkaldte femnålede fyrearter bliver hårdest ramt) er angrebet enten dødeligt eller vækstnedsættende for fyrrene og derudover grimt at se på. Men har man først filtrust i solbærerne er den der for at blive. Den behøver nemlig ikke fyr for at komme igen år efter år. Enkelte solbærsorter skulle være ret modstandsdygtige, men det har du sikkert ikke lyst til at teste i praksis.
mvh R. Wutborg
Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 17.14
Hej Signe.
Prøv at besøge hjemmmesiden plantedoktor.dk, her kan du skrive til Magnus som ved en masse om plantesygdomme og som , ja det er også hans hobby og her vil du kunne også få hjælp .
Jeg tror også at du bare skal lade det stå hen og at der ikke sker noget med dine fyr, med mindre at det tager overhånd, men det ved Magnus mere om end mig . Held og lykke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rust i fyrretræer