Skrevet af: Hanne Kjøller, 24. april 2012 kl. 15.10
Hejsa
Jeg skal bare lige høre en gang. Er dræbersneglene kommet frem i andres haver nu, eller lader de endnu vente på sig?
Jeg plejer at have bunkevis af dem dræbersnegle, men i år er jeg endnu ikke stødt på nogen i min have.
Jeg er klar med pølsetang og kogekande og ferramol og havesaksen igen i år... Måske er jeg bare "utålmodig", fordi jeg har tænkt mig at overvinde dem i år. (Jeg er hjemmegående pt, så tænker at jeg har en chance). Netop derfor er jeg måske tidligere i haven i år end jeg plejer at være...
Jeg har mødt et par velvoksne "leopard"-snegle, som ikke overlevede, og der er masser af snegle med hus på.
Forstå mig ret, det gør ikke noget hvis de ikke kommer. Nå men har I andre set dem?
Mvh hanne
Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2012 kl. 15.29
Jeg har heller ikke set dem endnu men vinbjergsneglen den har jeg set. Mon ikke jorden temperaturen skal lidt højere op. Jeg ser den kun når det har styrt regnet, så ser jeg også rigtig mange, desværre
Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2012 kl. 18.59
Jo, bare rolig, de er derude :-(
Jeg leder ikke efter dem, men har set et par store overlevende!
Så snart varmen kommer, vil du blive overbevist :-D
Skrevet af: ’Trine Petersen, 24. april 2012 kl. 21.47
Lad dog endelig leopardsneglene - eller kældersneglene som de også kaldes - overleve. De er ganske uskadelige og påstås endda at være en hjælp mod dræbersneglene da de skulle være territoriale..............jeg har dog endnu til gode at se den vilde jagt gå gennem haven. :o) Men har på den anden side en del af de plettede og ganske få af dræbersneglene. Det er lidt synd at alle snegle er lagt for had blot fordi en lille del af deres familie er utidige............de har rent faktisk en funktion derude.
Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2012 kl. 6.22
Det er en skrivebordsteori - i praksis kan de være nok så destruktive - især har jeg haft problemer med dem i drivhus, hvor de tog udplantningsplanter!
Personligt har jeg ingen positive oplevelser med nogen form for snegle i salatbedet.
Jo, de er nyttige og dybest set uundværlige i omsætningen af dødt organisk stof i det store billede, jeg ved det, men i min køkkenhave er de store alle fredløse, når de møder mig ;-D
Skrevet af: Vagn Nielsen, 26. april 2012 kl. 17.47
Hej!
Jo, dræbersneglene er skam derude et sted endnu. Du vil kunne finde mange dræbersnegleunger, hvis du begynder at lede efter dem under sten, blade, fliser eller blot et træstykke har ligget på jorden et par dage, så vil du kunne finde både Nøgen havesnegl, Agersnegle og hvis du er heldig, Plettet gråsnegl - antageligt en ung snegl og lad dog for alt i verden være med at slå den ihjel, den er kun plante-, ådsel- og ekskrementæder og gør en god gavn i din have, det er havens "skraldemand" og så vil du også se nogle små grønbrune snegle med kraftige sorte aftegninger og det er dræbersnegleunger og de er ca. ½ år, hvis du prøver at trække en mælkebøtte op med rod, så vil du sandsynligvis også kunne finde de små bæster der, de sidder og varme sig, men det er dræbersnegle, som du antageligt først vil få at se voksen næste år. De dræbersnegle, som du "venter" på de ligger stadig i jorden og venter på varmen og ikke mindst fugten, så sidst i maj, først i i juni vil du rigtig kunne se dræbersnegle.
Du kan læse om dræbersnegle i min blog på idènyt her:
vagns.blog.idenyt.net/2012/04/11/kendetegn-pa-sneglen/
... der er også lidt om kanelsneglen.
Gog fornøjelse!
Skrevet af: Vagn Nielsen, 26. april 2012 kl. 18.02
Dræbersneglene som du finder vil antageligt ligne disse her på billedet, men dem vil du også kun se, hvis du leder efter dem og du møder den ikke på din vej til salatbedet, der vil den sandsynligvis være om natten og vil kravle i skjul når solen begynder at stå op. Til efteråret vil den gå i hi i jorden og det skal fryse mere end -5° C i flere dage inden frosten begynder at tage livet af dræbersneglene. Når den går i hi til efteråret, så vil den ligne dræbersneglen på det forrige billede og aftegningerne vil antageligt være væk.
Jeg glemte at skrive, at dræbersneglen på det forrige billede er en ung dræbersnegl, den er endnu ikke kønsmoden og du skal være heldig at træffe den på din vej til salatbedet, der vil den sandsynligvis være om natten og vil kravle i skjul når solen begynder at stå op.
Til efteråret vil den gå i hi i jorden og det skal fryse mere end -5° C i flere dage inden frosten begynder at tage livet af dræbersneglene.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 26. april 2012 kl. 22.59
Tak Vagn for den saglige og grundige information - det er altid rart når nogen med virkelig forstand på tingene kommer på banen. :o)
Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2012 kl. 8.11
Der fik du mig! Der _er_ altså en snegl, som også jeg holder af: Kanelsneglen :-D
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. april 2012 kl. 10.41
Hej Vagn
..."De dræbersnegle, som du "venter" på de ligger stadig i jorden og venter på varmen og ikke mindst fugten, så sidst i maj, først i i juni vil du rigtig kunne se dræbersnegle.".....
Vil det sige, at de pænt store 6-10 cm, orange, brune og sorte snegle som tøffer rundt i min have nu er skovsnegle?...Jeg bor meget tæt på en skov.
mvh Vibeke
Skrevet af: Vagn Nielsen, 27. april 2012 kl. 11.30
Hej Vibeke!
Jeg har måske formuleret mig lidt forkert, det jeg mener er, at invasionen af dræbersnegle, som vi har set de øvrige år, skal vi først forvente kommer omkring midt, sidst i maj, alt efter varmen. Det er korrekt, at vi godt kan møde dræbersnegle på dette tidspunkt, jeg har et billede af en dræbersnegl, som kommer op af jorden sidst i april måned, så jo, du kan sagtens møde dræbersnegle på dette tidspunkt af året.
Generelt kan man sige, at hverken Rød eller Sort skovsnegl optræder i stort antal inden for et given område, så har man aldrig set en Sort eller Rød skovsnegl i sin have og ligger haven langt fra skovområder, så kan man godt gå ud fra, at træffer man en skovsnegl, så er det en dræbersnegl og især, hvis de optræder i stort antal, så er der ingen tvivl.
Men da du bor tæt ved en skov, så skal jeg være den første til at sige, at så er det svært at kende forskel.
Men selv eksperter (biologer) kan komme i tvivl, om det er det ene eller den anden slags skovsnegl, så kan de finde ud af det ved at dissekere sneglen og studere sneglens kønsdele.
Dræbersneglen eller Iberisk skovsnegl er jo også en skovsnegl og er blevet døbt "Arion lusitanicus", hvilket man også godt ved er forkert, men man aner ikke hvor dræbersneglen stammer fra.
Jeg vil sætte et indlæg ind om de forskellige kendetegn ved skovsneglene, som måske kan hjælpe dig lidt med bedømmelsen af dine snegle.
Skrevet af: Vagn Nielsen, 27. april 2012 kl. 11.45
Det kan være meget svært at se forskel på en dræbersnegl (Arion lusitanicus) og en Sort- og Rød Skovsnegl:
Sort skovsnegl (Arion ater) er som regel helt sort, med et blåligt metalskær, men kan forekomme i forskellige farvevarianter. Enkelte individer kan være hvide. Sort skovsnegl kan blive op til 12 cm lang. Fodbræmmen på sort skovsnegl har ikke en tydelig sømmet kant som hos iberisk skovsnegl. Unger af sort skovsnegl er hvide, senere grå. Selvom sort skovsnegl kan forekomme i haver tæt ved skov, er den knyttet til fugtig nåle- og løvskov.
Rød skovsnegl (Arion rufus) er meget rød med en næsten fløjlsagtig overflade.
Røde skovsnegle er som navnet antyder meget rød, nærmest selvlysende cinnoberrød. Rød skovsnegl er en stor slank snegl og kan blive mere end 15 cm lang. Dens slim er gul-orange. Hvis man stryge sneglen hen over ryggen med et stykke hvidt papir, kan man se farven på slimen. Unger af rød skovsnegl er hvide, senere orange-gule. Rød skovsnegl har ofte en meget lokal udbredelse og forekommer i slotshaver og parklignende skov.
Iberiske skovsnegle (Arion lusitanicus) Dræbersnegle er fra 7-15 cm lange, som regel brunlige, men kan forekomme i mange forskellige farvevarianter. De fleste er lyse eller mørke brune, men der forekommer også meget røde og næsten sorte individer, som kan være svære at skelne fra hhv. rød- og sort skovsnegl. De voksne snegle er ensfarvede og har ingen pletter og mørke striber på kroppen. Dog ses langs fodbremmen en kant af sorte tværstriber, som nærmest ligner en riet kant.
Generelt kan man sige, at hverken Rød eller Sort skovsnegl optræder i stort antal inden for et given område, så har man aldrig set en Sort eller Rød skovsnegl i sin have og ligger haven langt fra skovområder, så kan man godt gå ud fra, at træffer man en skovsnegl, så er det en dræbersnegl og især, hvis de optræder i stort antal, så er der ingen tvivl.
Men selv eksperter (biologer) kan komme i tvivl, om det er det ene eller den anden slags skovsnegl, så kan de finde ud af det ved at dissekere sneglen og studere sneglens kønsdele.
Dræbersnegl, sort- og rød skovsnegl, samt nøgen havesnegl hører til familien Arionidae.
Hos familien Arionidae sidder åndehullet foran midten af skjoldet, og sneglene er afrundede bagtil.
Kældersneglene og agersneglene, som også er almindelige snegle i haverne, hører til familien Limacidae.
Karakteristisk for sneglene, som hører til familien Limacidae er, at åndehullet sidder bag midten af skjoldet, og at de har en køl, som på et skib, langs den bagerste del af ryggen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er dræbersneglene stadig i »hi«?