Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 17. april 2012 kl. 14.36
Hejsa.
Nogle der kender til at godt middel mod mosegrise?? Plantede bøgehæk for godt 3 år siden. Siden har jeg skiftet mindst 50 planter hvor rødder er spist af mosegrise. Det er altid de største bøgetræer som de spiser rødderne - så der er lang vej til en høj hæk!
Det er lykkes mig at fange 3 i muldvapfælder og mine udekatte fanger gerne et par stykker hvert år, men der er stadig masser af dem. Bor på let og sandet jord, så undre mig lidt, at de holder til ved min have.
Nogle der har en bedre og effektiv metode til at bekæmpe dem, nu når kattene og fælder ikke er nok??
Mvh.
Michael
Skrevet af: Lene Skelmose, 18. april 2012 kl. 8.45
Man kan købe mosegrisemajs. Det lyder uskyldigt, men er gift. Ikke så rart, men en invasion af mosegrise kan jo virkelig undergrave en hel have.
Man graver ned i gangen- som når der sættes muldvarpefælde- lægger mosegrisemajsen ned i hullet ( dosis på pakken)- sætter en spand med en sten på over ( så katten ikke går i hullet)- og venter. Det kræver en ihærdig og vedvarende indsats.
Vi har også let sandet jord - og har det sidste år haft virkelig mange både mosegrise og muldvarpe.
Grundene her skråner ned mod en lille skov og sø,og jeg tror det bl.a har noget at gøre med jordens fugtighed, hvor de vælger at være.
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 18. april 2012 kl. 21.06
Hej Lene.
Ja jeg ved at man kan få nogle giftige majs til mosegrise, men vil helst undgå gift, selv om jeg hader de små bærster. Jeg tænker på hvis de kravler op af deres gange når de har spist gift og ligger og dør et sted hvor mine katte så vil spise dem. Vil være ked af hvis mine katte dør af giften, da de elsker at spise mosegrise;-) der må være andre og giftfri metoder.?
Jeg bor højt og der er mindst 500m til det nærmeste vand, så fatter ikke hvad de laver oppe i min tørre og sandet jord ? Ser jo dem tit når jeg er ved åen og fiske og har altid regnet dem for dyr der lever i fugtig tung jord tæt på vandløb og søer? eller er løg forkert på den?
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 18. april 2012 kl. 21.08
Eller er jeg forkert på den?
Skrevet af: Hanne Engermann, 20. april 2012 kl. 0.31
Mink og ilder er mosegrises værste naturlige fjender, så hvis du har mulighed for at få fat på en spand mink-lort, så kom en klat ned i mosegrisenes huller. Så fortrækker de helt frivilligt.
(Du kan evt. også prøve med katte-lort).
Et plus er også, at kattene ikke dør, hvis de af en eller anden grund skulle få det på poterne og slikke det i sig.
Held og lykke!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mosegrise.