Forum

Skyd skraldet i skoven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 23.47

Skyd skraldet i skoven

En undersøgelse foretaget af Hold Danmark Rent viser, at 95% af skovejerne oplever problemer med affald i skovene. Over halvdelen mener oven i købet, at problemet er stigende.

Det er først og fremmest mademballage i form af for pizza- og burgerbakker, samt efterladte dåser, som skovejerne kæmper med. Men også større aflæsninger af blandt andet plast, metal, have- og byggeaffald ses i stigende omfang.

Hold Danmark Rent sætter nu fokus på affaldsproblematikken i skoven med en fotokonkurrence.

På træ er miljø.dk står der mere om konkurrencen, samt andre spændende ting vedr. træ

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. oktober 2009 kl. 23.56

Hvis vi alle gad bukke os ned, og samle op hvad vi ser af skrald på vores vej, ville det hjælpe en del.

Og ikke mindst hvis man tog sit cigaretskod med hjem, istedet for at jokke det ud i naturen.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. oktober 2009 kl. 20.46

Forkert grebet an Wina Fiona. Både DEM og os (buksetrolle) ved jo godt hvor skoen trykker. Der er bare nogle som kun kan spille SEJE ved at vise ligegyldighed – og skide hele samfundet en lang march. Desværre for disse umodne ser VI jo ikke hvem "ligegyldigheden" ER, over for os andre, vi var jo slet ikke til stede – heldigvis. håp

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 12.39

Jeg har undret mig over at man ikke laver noget emballage, som kan komposteres indenfor en overskuelig fremtid?

for det findes, men hvorfor ikke indføre det ved lov at den skal kunne komposteres, når nu man ved at folk ikke gider rydde op efter sig?. jeg tror ikke at løsningen er flere skraldespande i skovene og hvem skal så også gå og tømme dem.?

Det skal ikke være en undskyldning for bare at smide affald her og der, at det kan komposteres men når man ved at kommunerne og amterne bruger masse af penge til at rydde op efter os, så burde det kunne afhælpe det lidt. Jeg tror ikke at prisen ved at benytte emballagen, vil være større samlet set. Et samarbejde i norden vil gøre det billigere. I Sverige og Norge ligger der ofte plast mv langs vejene, hvor menneskerne har været.

Jeg ved at man kan lave plast af både majs og kartofler og engangs bestik af træ, så muligheder er der.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 21.54

Ved indføring af den nye skraldeordning i vestsjælland sendte kommunen bio poser ud til forbrugerne. Disse bioposer er fremstillet af majs og bliver hurtiht nedbrudt i naturen. Problemet viste sig i den daglige brug ved at poserne ikke kunne holde på væden fra grøntsagerne og blev utætte, hvilket gav overflod af maddiker i skraldespandene, og det stank. Forøvrigt har man i nogle år fremstillet plastposer som nedbrydes efter et par år. De poser skal ikke fyldes med alt muligt som skal opbevares oppe på loftet, for de smuldre væk.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 22.10

Jeg kender godt disse bioposer som er lavet af majsmel og andre af kartoffel mel. Jeg har faktisk nogle tilbage og jeg bruger dem sjældent, da jeg har de problemer som du beskriver der. Derimod har jeg nogle papirsposer som jeg har sat i en spand, så jeg ikke har hele herligheden liggende ud på køkkengulvet når jeg skal ud med det i komposten.

Der skal ikke meget vand til før bunden bliver opløst. Jeg var bange for at jeg kom for meget papir i komposten. Men jeg kan se at vores piletræ har haft kronede dag her i foråret og har trods en tilbage beskæring, vokset ca. 2, 5 meter i år. Det må være alt det kaffe.

Vi havde for nogle år siden, i forbindelse med noget jule halløj i kommunen indkøbt nogle bæger af pap som også var komposterebart og mærkelig at drikke af, underlig ru, så de blev hurligt skiftet ud igen.

Men det må kunne lade sig gøre at fremstille det i en god kvalitet.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 22.23

I bunden af skraldestativerne, på lågerne under vasken, har jeg sat en flad flamingo bakke (fra slagter kød) som passer i størrelsen. Det er genbrug som holder længe.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 22.30

Kommunen droppede bioposerne efter en protest storm. Nu kan vi bare bruge alm. plastposer som så senere bliver håndsorteret fra siger de.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan, 24. oktober 2009 kl. 22.38

Hej Alle
Der findes så mange smarte ting der gør at folk ikke "behøves" at smide deres afflad i naturen. Som eksempel
dette smarte askebæger. www.skodfrit.nu

Det kræver ikke så meget 10 stk til 65 kroner = et års forbrug. det kan alle klare. bruger dem selv de er fantastisk effektive.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 23.33

Genialt. De burde følge med hver gang man købte cigaretter.

Det må da også være en god marketing for et firma, der bruger masse af emballage, at kunne slå sig op med at de tager et ansvar for miljøet.

I sommer var jeg i Sverige og spiste på en burger resturant., ved navn Max og de kørte en kampagne omkring, hvor meget deres madvarer belastet med i co2 regnskabet.

Jeg skulle naturligvis lige prøve den mindst belastede, som viste sig at være en vegetar burger. Det havde jeg så ikke lige taget højde for, men den smagte udemærket. Men det var underligt at tænke på at den lokale mælk er en større belastning for miljøet end Coca colaen.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. oktober 2009 kl. 1.05

Cellofanen fra cigaretpakken kunne man også bruge til de brugt skod'er. Det er mere co2-venligt end et mobilt askebæger af aluminium.

Og nej, jeg er ikke ikke-ryger.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 12.12

Jeg fandt lige Maxes liste over hvor meget deres madvarer udleder af CO2. Jeg tror godt man kan overføre det til eksempelvis at spise på Mcdonald, da det er nogle af de samme vare som går igen.

Måltider

Produkter kgCO2e

Frisco mål 1,9
Greenmål (Lakto-ovo) 0,5
Max de Luxemål 3,0
Max Fiskmål 0,4
Max Kycklingmål Classic 0,6
Max Minimål 0,9
Max Originalmål 1,9
Max Skrovmål 1,8
Max Ultimate Cheesemål 1,9
Maxbox 0,9
Maxmål 1,9
Nuggetsmål, 6 bitar 0,3
Nuggetsmål, 9 bitar 0,4
Suprememål 1,9

Hamburgare

Produkter kgCO2e

Big Bacon 1,7
BIG! 1,6
Cheeseburgare 0,9
Delifresh Low Carb-burgare 1,8
Delifresh Slimburgare 0,8
Frisco Cheese'n'bacon 1,8
GI-burgare 1,7
Hamburgare 0,8
Hot Chipotle 1,6
Max de Luxe 2,9
Max Original 1,7
Max Supreme 1,8
Maxburgare 1,7
Ultimate Cheese 1,7

Desserter

Produkter kgCO2e

Banana Surprise 0,2
Cheesecake Hallon 0,1
Cheesecake Jordgubb 0,1
Max Äppelpaj

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2009 kl. 17.03

I Kina åbner der 2 nye kul kraftværker om ugen. I Polen kører der mange brun kuls kraftværker. USA er det mest forurenende land. Indien forurener voldsomt. Rusland har forurenet enorme områder af Østersøen o.s.v. Så batter vores tiltag kun kun lidt i det store regnskab, men alle forbedringer hjælper.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 25. oktober 2009 kl. 17.10

Ja, alle bække små... Vi må bare starte hos os selv, det er det nemmeste.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 17.19

Det har du sikkert ret i bare vi ikke skal til at bruge begge sider af toilet papiret, så heller være et miljø-svin.

Vi havde i grøn iden center et foredrag med bl.a Daimi og Terese Damholt som begge bor her ud og er nogle friske piger. Terese fortalte bl.a. om dere forening hjemme på vejen, der hed "går den, så går den".

Her lånte man haveværktøj af hinanden og havde det helt fint med det. Senere kom snakken så ind på hvad vi borger kunne gøre for miljøet og her blev nævt Jytte Abildstrøms store interesse for miljøet. Men pludselig var den en som nævnte at hun jo havde et muld toilet hjemme i haven og i ramme alvor siger Daimi så, at sådan et ville hun også gerne have for så kunne man...og træk lidt på det.

Men i det samme sker der det at jeg i mit indre ser nogle billeder for mig, som ikke har svært at slippe igen og jeg skal lige love for, at de har sat sit præg, de sidder der den dag i dag. Jeg håber for alt i verden ikke at Daimi vil gøre brug af sit ønske selvom jeg er sikker på at hun vil kunne bidrage en del for miljøet.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 18.34

Saudi-Arabien kræver penge for bedre klima (Politiken idag)

www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/10/25/145524.htm

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. juli 2010 kl. 12.00

Ja det er vel nok et omsiggribende problem, som vi vel alle helst ville være for uden. Ihvertfaller os intelligente mennesker fra landet. Dengang da jeg var en lille knejt, ja det var før Krigen, da vil jeg mene, at en saadant ligegyldighed overfor naturen som saadant ej var tilstede blandt de unge mennesker. Og så kan man jo spørge sig selv, hvad der er anderledes i dag, hvor de unge smider deres affald i naturen. Jeg vil sige som Dronningen: Det kan vi ikke være bekendt.

Mvh Eivin (^_^)

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. oktober 2010 kl. 11.48

I mange tilfælde var tingene bedre før i tiden. Vi kunne lære mangt og meget af jo da netop vore forfædre. Mange af dem levede af jorden og med den. Og det er meget smukt. Men vel noget ungdommen nu om stunder ville grine os lige op i femøren, hvis vi begyndte at tale om.

Mvh Eivin (^_^)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 17.45

Kære Eivin. Det er et udsagn jeg meget vel kunne være enig med dig i. Jeg kommer fra en landmandsslægt på min mors side, og jeg kan sige dig, at der er megen viden, der er gået tabt i årenes løb. Den slags ville de unge nok aldrig interessere sig for længere.

Kærlig hilsen Johan Præst.

Nyt svar til emnet »Skyd skraldet i skoven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Skyd skraldet i skoven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider