Forum

Økologisk bæredygtighed.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. november 2024 kl. 11.45

Havenyt forum er et venligt forum, som gerne prøver på at hjælpe alle med deres haver.
En stor tak herfra til alle, der hjælper og deler deres viden om den danske fauna.

Men jeg savner meget mere bannerføring for bæredygtig økologi.

Som jeg ser det, så er Havenyt et offer for sin egen venlighed og en grisementalitet, som er alt for udbredt i Danmark.
Hvad folk gør i deres egne haver kan dette forum ikke bestemme. Men det er muligt at stramme op på, hvad man vil rådgive om.

Og jeg stemmer altså for en MEGET strammere og konsekvent kurs.

Er der andre, der tænker det samme.?

Og i givet fald, hvordan bør det så håndteres.?

Jamen der er jo f.eks. ingen, der gider at læse i et forum, som irettesætter dem, der blot gøder, som landbruget og andre professionelle gør.
De gider da ikke finde sig i, at deres grøntsager bliver mindre end naboens, fordi de følger Havenyt anbefalinger.
Nej, men så lad dem finde et kemisk forum, hvor grisseri er tilladt. Her hører de alligevel ikke til, mener jeg.
Nu har det f.eks. været meget tydeligt med iltsvind de senere år, og dansk drikkevand bliver mere og mere forurenet.
Det er en tragedie, og hvis skyld er det.?
Selvom det er oplagt, så ved jeg faktisk ikke, hvem i dette forum, der seriøst kan give landbruget skylden.?
Hvis man selv gøder efter de samme forskrifter og anbefaler andre at gøre ligeså, er man så ikke selv ligeså skyldig.?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. november 2024 kl. 11.48

En stor tak herfra til alle, der hjælper og deler deres viden om den danske fauna og ikke mindst flora.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. november 2024 kl. 12.24

Hej Jakob.

Det kan godt være at det er mig, der misforstår dit indlæg, men der er ingen der på Havenyt, der anbefaler brugen af pesticider eller kunstgødning eller har gjort det. Disse indlæg bliver som regel fjernet igen .

At vi så har mange useriøse emner ,som ikke har med økologisk havebrug at gøre kan jeg godt give dig ret i . Men lidt er vel bedre end ingenting. Men det skyldes nok at mange skribenter har opgivet håbet om at finde viden eller mulighed for at diskutere emner herinde...at de ikke gider deltage herinde. Man af vore torveholder er enten døde eller søgt over på facebook, hvor de ofte kan promovere deres egne interesser. Det er naturligvis ærgerligt at det har udviklet sig sådan. Men det er nu den udvikling vi er oppe imod. Så når du efterlyser strammere regler så tror jeg ikke at du får held med det .

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. november 2024 kl. 22.29

Søren Duun (svar 2)

Det er sådan set ikke mig, der skal have held med noget.
Når jeg alligevel giver et skub, så skyldes det mine egne erfaringer.
Jeg holder meget af dette forum, men jeg har hele vejen savnet vilje til principfast idealisme i forhold til økologisk bæredygtighed.
Det er et felt, hvor der er et enormt behov for videreudvikling, men det har jeg nærmest ikke set interesse for.
Jeg ønsker Havenyt mere held. :-)

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. november 2024 kl. 22.50

Et lille konkret forslag til diskussion:

Citat:
------
"Havenyt.dk er ejet af Landsforeningen Praktisk Økologi, og det er derfor et økologisk forum."
------

Den linje kunne måske omskrives til:

"Havenyt.dk er ejet af Landsforeningen Praktisk Økologi, og forum skal arbejde for at udvikle og implementere bæredygtig økologi."

?

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. november 2024 kl. 23.20

Hej Jakob.

Det er hellere ikke nogen hemmelighed at jeg holder af at skrive herinde ( hvilket jeg bestemt ikke lægger skjul på), men en af årsagerne til det er et forsøg på at holde det i live.
Men jeg er også en smule pessimistisk og tror at Havenyt ikke har de fremtids udsigter som jeg ville ønske mig. Desuden undre det mig at besøgstallet er så stor som det hævdes, at der så ikke er flere der skriver herinde.men det kan være de samme gengangere, der skruer besøgstallet op.
Derfor tror jeg at dine forslag, som kan være udemærket, desværre er kommet lidt for sent. Jeg tror at vi skal være glade for den tid vi har haft og så frygte det værste. Jeg skal gerne indrømme at jeg er ikke den store tilhænger af Facebook, da det slet ikke handler om
havebrug, som f.eks Havenyt gøre. Men er kedelig og ikke særlig lærerig. Jeg tror at mange for en god viden herinde ved at blive ved med at stille spørgsmål, men nogengange ville jeg gerne have en respons for mine svar, da jeg ikke ved om det er godt nok det jeg har skrevet, eller folk bare er ligeglade.
Vi har tidligere efterlyst et nemmere og mere moderne system herinde, men det koster en bondegård og de penge har PØ ikke og jeg kan også undre mig over hvis de vil kaste så mange penge i Havenyt som en nyrenoveret hjemmeside vil koste . Måske skulle man hellere lavet noget mere pr. så vi kunne blive nogle flere skribenter herinde.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2024 kl. 0.12

Hej Jakob og Søren
I skal da bare starte et emne om det, der er vigtigt for jer.
Men det er ikke alle emner, der kan koges ned til et notat på et forum.
Jeg har i Praktisk Økologi haft en artikel om svampesygdomme i vinplanter. Ved at se på 9 års data fra hele landet kom jeg frem til, at de konventionelt dyrkede vinmarker, der fik kunstgødning og pesticider ikke var sundere, end de vinmarker, der var dyrket økologisk. Læs hele artiklen der.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. november 2024 kl. 9.47

Søren Duun (svar 5)

Du breder emnet ud, og jeg ser godt, at der er flere problemer.
Jeg kender ikke organisationens regnskab, men for mig kan det se ud til, at der er behov for både omstrukturering og slankekur.

Det behøver ikke være dyrt at starte et nyt forum eller en ny hjemmeside.
Det er nærmere driften, der koster penge, og er man ikke meget varsom under opbygningen, så kan det senere blive for dyrt.

Som sagt ved jeg ikke nok om regnskabet, men nu prøver jeg lige at gå hårdt til værks et par steder, og så må responsen forhåbentlig vise, hvor meget jeg rammer forkert:

1) Start og test et nyt forum i et format, så det bliver meget nemt for webmaster at vedligeholde det.
Når det kører tilfredsstillende, så gøres den gamle database til 'read only' (det mener jeg, at webmaster kan gøre, så vedligehold derefter vil være reduceret til nærmest ingenting). Adgangen til databasen begrænses, så det derefter kun er brugere, som er logget ind på det nye forum, der kan læse den.

2) PØ har en værdifuld database. PØ er stadig stor nok til at stå på egne ben. Facebook er ikke økologisk bæredygtig, og PØ har ikke noget at gøre på facebook ud over måske at henvise til noget af alt det fantastiske, der foregår på PØ's domæner.

3) Hvis medlemsbladet stadig udkommer, så drop det. Det er hverken praktisk eller økologisk bæredygtigt, så det skal i stedet erstattes med især køkkenhavefrø avlet af foreningens medlemmer, og der skal medfølge en beskrivelse og en vejledning.
(Ærtefrø fra Lars Holt, JA tak! ;-)

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. november 2024 kl. 10.48

Det er lidt som en fodboldkamp ... De 'klogeste' hoveder står altid uden for sidelinjen og råber. - Og HER i forum betaler de ikke engang til fællesskabet! ;) Det er nu engang medlemmerne og annoncørerne, der holder foreningen kørende.
Ledelsen bruger sjældent forum til diskussionerne om økonomien, den fremlægges oftest på generalforsamlingen.

Ja, en rigtig fin artikel Lars, - den slags er det altid en glæde at læse i medlemsbladet.

Jo, det ér dyrt at starte en helt NY platform op. Der ligger jo et KÆMPE lager af artikler, som skal føres over. Gl. og ikke længere aktuelle artikler, skal slettes.
Når den nye platform bliver klar, så bliver det sandsynligvis kun medlemmerne, der kan svare, - alle kan fortsat stille spørgsmål. Det skulle gerne give lidt flere medlemmer.

Mvh James F.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2024 kl. 11.32

Hej James.

Hvis PØ vælger den strategi at det kun er medlemmer, der kan skrive herinde, så vil PØ derimod skyde sig selv i foden. Der er mange unge i bland jeres medlemmer og disse har nødvendigvis ikke samme erfaring som som ældre, og derfor vil kunne svare. Dette kan jeg se på facebook gøre sig gældende . Og når så man ikke kan få ordentlig svar på sine have problemer gider man hellere ikke stille spørgsmål herinde

Desuden kan jeg hellere ikke forstå hvorfor man så ikke har valgt den strategi for lang tid siden hvis det er det man i virkeligheden ønsker.

Jeg tror stadig at man skal passe på ikke at isolere sig for offentligheden. For så populære er Havenyt trods alt hellere ikke.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. november 2024 kl. 12.12

James F (svar 8)

Måske ville der blive flere medlemmer, hvis siden var mere økologisk bæredygtig. ;-)

Hvis hele forumdatabasen skal redigeres, konverteres og overføres, så kan det blive et KÆMPE arbejde.!
Afhængigt af konverteringsværktøjer kan det også begrænse valgmulighederne i forhold til, hvad det nye forum kan blive. Jeg er ikke opdateret, men phpBB plejer at være gratis og er efter sigende blevet meget nemmere at have med at gøre.
Og ligeså et kæmpe arbejde, hvis man gør det samme med alle artikler. Men hvorfor overføre artiklerne i stedet for at lade dem ligge.?
Man kan nok altid rette og slette artikler, jeg havde nær skrevet pø om pø.

Mit forslag går ud på at beholde det hele, som det er, og blot viderestille til det nye forum evt. med en besked.

Så hvis jeg i fremtiden bruger linket direkte til dette emne, så kan der komme en side op med en tekst, som f.eks.:
--------
Du har benyttet et link til PØ's ældre database.
Linket virker muligvis stadig, hvis du først logger ind på det nye forum.
Om få sekunder viderestilles du automatisk til det nye forum.
--------

Angående det med, at kun medlemmer skal kunne svare, tror jeg generelt ikke er en god idé.
Det kan nok luge ud i nogle uønskede svar, men langt fra alle, og jeg frygter, at det vil skade den gode givende ånd, der hersker, hvis folk skal betale for at dele deres viden.
Måske kan det være en god idé i et enkelt underforum, men næppe i hele forum.
Derimod bør medlemmerne nok have mulighed for at få en særlig status og en særlig avatar, som kan pryde deres profil. :-)

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2024 kl. 21.00

I skal huske på at PØ tidligere har haft noget, der vistnok hed dyrk jorden og som kun var for medlemmer af PØ. Men dette kom ikke rigtig i gang på trods af af der blev reklameret meget for det. Nu findes det ikke mere .

Jeg undre mig også over at Havenyt ikke er nævnt med et eneste ord på praktisk Økologis facebook gruppe og gruppen har dog eksisteret i en del år . Så hvis man ,som forening, er interesseret i at det skal overleve fremover er det ikke vejen frem kun at tænke snævert, men mere bredt .

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. november 2024 kl. 7.53

Har I set, hvordan brugerne flygter fra X.?

www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/brugere-forlader-x-efter-trumps-valgsejr-er-blevet-en-del-af-elon-musks

Det er et meget godt eksempel på, hvorfor en seriøs forening bør opbygge og samle sin helt egen database på sit helt eget domæne, hvor der ikke er overordnede fra et multinationalt selskab, som kan køre rundt med hele platformen og tage ejerskab over alle de æg, som godtroende brugerne har lagt i kurven. Denne gang er det X, næste gang er det måske Facebook....

--

Søren Duun (svar 11)

Den kan man måske også vende og sige, at når en gren af foreningen må lukke, så er det et tegn på, at der blev satset for bredt.
Men det kan være vanskeligt at måle, hvor meget godt, der er sprunget ud af deres haver, og hvis de har haft nogle gode år i en lukket 'hyggenyggeklub', så er der jo heller ikke noget forkert i det.

I et nyt forum vil det nok være teknisk muligt at bygge et underforum, hvor det kun er medlemmer af en udvalgt gruppe, der kan læse og skrive.
På den måde kan man etablere et privat underforum til administration og et til dyrk jorden, eller hvad man vil.
Jeg vil dog gerne anbefale, at det overvejes grundigt, før man komplicerer det tekniske imod åbenhed. Ud over gode indlæg, som ikke bliver delt, så kan der også være en fare for klikedannelse, hvor der bliver skrevet for meget 'om' og for lidt 'med' andre brugere.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2024 kl. 9.36

Jeg har indset at der ikke er penge til at forny dette forum, så det er nok “take it or leave it”:
Iøvrigt lander de fleste i dette forum ved at google et emne og ikke på grund af særlige økologiske grunde.
Nyt forum? Jeg ville se på det som om jeg skulle flytte fra mit nuværende hus og til et nyt hus. Efterlade ting og emner jeg aldrig får brug for mere, fordi nyt og bedre er kommet til på grund af forskning og viden, og fordi mine livsvilkår har ændret sig i takt med tiden.
Men…… hyggenygge smalltalk har en kvalitet i sig selv….. økologisk, nørdet eller ej :-)
Ingeborg

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2024 kl. 9.36

Jeg har indset at der ikke er penge til at forny dette forum, så det er nok “take it or leave it”:
Iøvrigt lander de fleste i dette forum ved at google et emne og ikke på grund af særlige økologiske grunde.
Nyt forum? Jeg ville se på det som om jeg skulle flytte fra mit nuværende hus og til et nyt hus. Efterlade ting og emner jeg aldrig får brug for mere, fordi nyt og bedre er kommet til på grund af forskning og viden, og fordi mine livsvilkår har ændret sig i takt med tiden.
Men…… hyggenygge smalltalk har en kvalitet i sig selv….. økologisk, nørdet eller ej :-)
Ingeborg

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. november 2024 kl. 12.50

Ingeborg Hansen (svar 13)

Smalltalk kan være fint på det rette sted, men kan også virke forstyrrende og ødelæggende midt i en seriøs diskussion.
Du har måske en pointe angående google. Hvis alle de gamle data lægges "i skjul" bag det nye forum, så bliver det også vanskeligere for google at skabe henvisninger. Jeg ved ikke så meget om google, måske kan det gøres alligevel.
Ellers er der nok andre muligheder. Man kunne måske åbne for google og offentligheden hver søndag, og så resten af tiden benytte viderestilling som beskrevet med et eksempel i svar 10
Teksten kan gøres bedre, og den side er nok i øvrigt også et godt sted at lægge reklamer.

Jeg mener, at et nyt forum kan blive langt billigere pr. aktiv profil end at drive det nuværende.

Det nuværende forum er af ældre dato og kræver mere af administrationen, end der burde være nødvendigt.
I et nyt forum vil det f.eks. nok blive således, at brugerne selv kan rette deres egne indlæg og slette billeder (og dobbeltposteringer;) frem for at skulle ulejlige den gode moderation.
Ud over et underforum til smalltalk kan man måske også vælge at bygge et til skærmydsler, hvortil moderator blot kan flytte de tråde, hvor der flyver lidt for mange finker af panden. Når de pågældende brugere så har raset ud og selv renset tråden, så kan de evt. spørge pænt, om den må blive flyttet tilbage til det faglige underforum.
Er det et phpBB forum, så kan et underforum også indrettes, så tråde automatisk slettes efter et antal dage, hvis der ikke er kommet nye svar.
Sådanne tekniske tiltag burde kunne hjælpe brugerne til at opdrage sig selv og lette arbejdet for administrationen.

Hvis du kender regnskabet, så kan du måske fortælle lidt mere om de store poster, og hvad der koster pengene.?

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. november 2024 kl. 13.30

Kom nu bare med den havefuld udgifter, så skal jeg nok hjælpe med at luge ud.
Det behøver ikke at være så vanskeligt.
Lige pt har jeg nærmest slet ikke fantasi til at komme i tanke om en udgift, som er økologisk bæredygtig. ;-)

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. november 2024 kl. 21.57

En anden ting. som jeg finder vigtig i forhold til at skabe en slank økonomi er, at det kan skade forums kvalitet at være afhængig af annoncører.
Her tænker jeg ikke så meget på ligegyldige google-reklamer, men mere på de trofaste annoncører.
Jeg kan bedst lide de faste, men min erfaring er, at beskyttelsen af annoncører amputerer den frie diskussion om haveprodukter, og det er noget skidt, som jeg mener bør ændres i et nyt forum.

Man kan evt. bygge et enkelt underforum kun til diskussion af haveprodukter, og så må annoncørerne finde sig i, at nogle af deres produkter måske får en hård medfart. Som Spies sagde: "Dårlig omtale er bedre end ingen omtale." ;-)
Men positivt kan en større åbenhed medføre, at butikkerne lærer noget, medlemmerne begår færre fejlkøb, og de får bedre værktøjer til deres haver.

Som eksempel overvejer jeg pt at starte et emne om redekasser.
Måske bygger jeg selv, og det kan vi fint diskutere.
Men hvis jeg undersøger markedet, så må jeg ikke linke til konkrete produkter og give dem kritik eller stille spørgsmål til dem, vel.?
Eller hvis jeg finder et link til et fantastisk tilbud, så må jeg ikke indsætte linket.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. november 2024 kl. 11.53

Alle

Jeg savner noget positiv respons til trådens første indlæg og svar 4

Med hensyn til økologisk bæredygtighed i haverne, så er der lang vej endnu.
Men hvis ingen vil løfte forumnormerne og hæve standarden, så ender alle i den samme depressive suppedas.

Hvad er en smuk have og forvoksede grøntsager værd, hvis man skal leve med dårlig samvittighed.?? :-(

Ud med alle kemikalierne og gmo, og lad os så sammen find bedre dyrkningsmetoder, så gødning ikke forurener.!

Prøv at se her, hvad landbrugets gødningsnormer har ført til:
www.dr.dk/nyheder/indland/naar-kennet-kaster-fiskesnoeren-ud-staar-han-med-doed-til-over-knaeene
www.information.dk/indland/2018/02/stadig-tryg-ved-danmarkskort-esben-lunde-larsen

Er det virkelig tilfredsstillende, at Havenyt fortsat tilslutter sig den måde at gøre det på.?

Eller er det på tide at vende bøtten med en havenyhed, der kan sparke os ud af dette modbydelige morads.?

Kom nu.!

På med idealisthatten.! :-)

Nyt svar til emnet »Økologisk bæredygtighed.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Ris og ros > Økologisk bæredygtighed.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider