Skrevet af: Mette Lund, 14. februar 2012 kl. 9.01
Nu har vi fældet vores japanske kirsebærtræ der efterhånden var blevet ranglet og grimt. Men vi mangler nu et træ i det hjørne af haven. Jeg har forsøgt at søge på nettet på træer, der ikke giver alt for meget skygge, men det er svært at finde noget brugbart.
Kan I give mig nogen forslag til træer der giver let skygge og som bliver ca. 4 meter høje?
Mvh Mette
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. februar 2012 kl. 9.11
Nu er det jo lidt svært at råde, da vi ikke kender jordbundsforholdene, med eller uden blomster,læ- og lysforhold,
kronebredde osv.
Det finde rigtig mange muligheder, men hjertetræet er et forslag.
Anne Marie
Skrevet af: Boi Jensen, 14. februar 2012 kl. 10.34
Hej Mette
Amelancier Laevis kan bruges på enhver jordbund, ligeleder Cornus Mas Macrocarpa. Må det blive mere end 4 meter er Corylus Colurna (tyrkisk hassel) også en af de muligheder, der er pæne at kigge på.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Mette Lund, 14. februar 2012 kl. 11.08
Tak for forslagene- de lyder alle spændende. Jeg tror, at jeg vil plante et hjertetræ andetsteds i haven, måske skulle jeg prøve med tyrkisk hassel.
Jorden er lidt leret, måske lidt hård, hverken tør eller fugtig. Det er i et hjørne af grunden indtil naboens indkørsel, så kronen må helst ikke blive alt får stor af hensyn til nabofreden!
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 15. februar 2012 kl. 19.15
Hej Mette. Et andet træ der ikke bliver så voldsomt og skiller sig ud fra så meget andet er et Kineser træ/Golden raintree. Et specielt træ som ikke er særlig udbredt her hjemme og det bedste er at træet blomstre når alle andre træer er færdige. Gule blomster kommer i august og så kommer der en utrolig flot frøstand som er rødlig og bladene er også flotte om efteråret.
Mvh. Michael
Skrevet af: Mette Lund, 15. februar 2012 kl. 19.56
Hej Michael
Kinesertræet se fint ud, men det ser ud til at bære flerstammet- det kommer nok til at fylde for meget i bredden.
Ved I om det samme gælder for mispel?
Mvh Mette
Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. februar 2012 kl. 7.41
Du skal da have en bærmispel! :-) Det er det skønneste lille træ med en letløvet krone og som ikke bliver for stort og voldsomt. Bladene er røde i udspring, det blomstrer overvældende i foråret, men på en lidt mindre "anmasende" måde end frugttræer. Og så takker det sæsonen af med et forrygende festfyrværkeri i flammefarver. (en lille ekstra bonus er de skønne bær, som fuglene nyder godt af)
Hvis du planter sådan et kan du kun blive populær hos naboen! :o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.