Forum

Hvilken klatreplante kan alt dette?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditte T., 7. januar 2012 kl. 21.44

Hej.

Jeg er helt ny på forummet og helt ny haveejer, så jeg håber at der er nogen herinde med lidt mere erfaring der kan hjælpe mig med en god idé.

Vi skal have sat et hegn op i vores have (indhegnet kattegård) og da det ligger ud til vejen, vil vi meget gerne dække det lidt for syns skyld, både vores og naboernes, da det ikke er så kønt.

Hegnet bliver ca. 2,5 meter højt, og ca. 12 meter bredt på den side der skal beplantes. Hegnet bliver af tråd (hønsenet eller lignende). Det kommer til at stå i en solrig del af haven, bundjorden er let leret, dog muld på det øverste stykke. Aner intet om ph-værdien i jorden desværre.

Jeg har nu brugt oceaner af tid på at researche klartreplanter til hegn (ved godt at de fleste såkaldte "klatre"planter egentlig ikke klatrer selv, men skal bindes op, og det er helt ok), men jeg synes simpelthen ikke at jeg bliver klogere. Har i hvert fald endnu ikke fundet den perfekte løsning synes jeg, hvis den da overhovedet findes.

De egenskaber vi leder efter er, i prioriteret rækkefølge:

1: Det skal vokse hurtigt i højden, så hegnet dækkes så hurtigt som muligt. Og så skal det selvfølgelig være noget der kan vokse minimum 2 meter i højden, gerne 2,5 - 3 m.

2: Det må gerne dække så store dele af året som overhovedet muligt. Det er fint nok hvis der blot er bare grene om vinteren, selvom stedsegrønt selvfølgelig havde været perfekt, men bare ikke noget der skal vokse op helt fra jordniveau igen hvert forår. "Fundamentet" så at sige, må meget gerne blive siddende.

3: Det er en stor bonus hvis det er noget der er kønt at se på, eller har en praktisk brug. Altså meget gerne enten farverige blomster, bær eller andet spiseligt.

Har indtil videre overvejet enten roser (stadig lidt usikker på hvilken sort), eller brombær. Er dog i tvivl om hvorvidt brombæren ville kunne vokse så højt, og hvor lang tid det i så fald ville tage?
Har sågar overvejet at plante bønner og ærter op ad det, da jeg jo så slipper for at opstille hegn/espalier andre steder i haven til disse. Men de lever jo vel næppe op til punkt nr. 2.

Det eneste vi absolut ikke vil have er efeu. Det har vi allerede i skellet mellem os og naboen, og vi kæmper bravt for at holde det væk fra hele grunden. Så altså skal det helst ikke være noget der breder sig lige så aggressivt (og har lige så store underjordiske rodnet) som denne. Det skal helst kunne kontrolleres lidt, så det ikke spreder sig for meget til uønskede steder.

Er der nogen af Jer der har nogle gode idéer til hvad vi kan plante op af vores hegn, så tager vi glædeligt imod alle gode idéer. På forhånd tak.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. januar 2012 kl. 22.34

Du skal have blåregn, helt klart blåregn! Usandsynlig smukke, hurtigt og kraftigt voksende. Om vinteren er der kun de bare, kraftige, snørklede grene og om foråret og sommeren et orgie af blålilla og grønt..
Kig her www.google.dk/search?q=blåregn&oe=UTF-8&hl=da&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=prkIT7CTLYHG-Qb83LWzAQ&biw=1024&bih=672&sei=u7kIT7-qMo2UOqqbxZoB

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. januar 2012 kl. 22.36

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. januar 2012 kl. 10.08

Hej Ditte

Hvis du føler, at der er meget arbejde ved efeu, skal du nok heller ikke vælge brombær eller roser.

Blåregn skal også beskæres hvert år, hvis du er faldet for de smukke blomster :-) Jeg tvivler også på, at hønsenet er særlig egnet til blåregn, som kan blive meget tung og stammerne temmelig tykke.

Prøv at søge på:

Klatrehortensia fæstner vist bedst på en væg, men med lidt hjælp, så...

Kaprifolie findes i flere varianter..

Klematis ligeså...

Jeg tror ikke, at der findes noget med væsentligt mindre arbejde end efeu - og efeu er stedsegrøn.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2012 kl. 10.49

Hej Ditte
Jeg vil også fraråde efeu, da den er næsten umulig at styre. Vi kæmper selv med at få den reduceret, efter jeg selv har 'indført' den i haven. Og nu giver saften sågar eksem efter den hårde kamp. Så det er iført handsker og lange ærmer.
De stedsegrønne kaprifolier og Akebia er næsten lige så aggressive, så pas på dem også.
De småblomstrende klematis (skovranke) er rimelig lette at styre på sådant et hegn. Men en gang i mellem skal de også ryddes op i, når toppen bliver for tung.
Hels og lykke
Anne Marie

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 8. januar 2012 kl. 11.11

Hvad med vinter jasmin, den blomster nu er grøn om sommeren, jeg ved ikke om den gror hurtig

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. januar 2012 kl. 16.20

Ahhh have ikke set det skulle vokse op af hønsetråd - i så fald kan blåregn ikke anbefales.
Klematis er også fine men synes bare ikke de vokser hurtigt..

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 9. januar 2012 kl. 7.36

findes bestemte clematis arter der vokser så hurtigt og starter fra endeskud hvert år og kun bliver større hvert år.

ellers er træmorder et udemærket alternativ og har de pæneste høstfarver der skal bare udvivses lidt tålmodighed før den bliver helt tæt.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. januar 2012 kl. 8.18

Vinterjasmin plantet sammen med småblomstrede klematis vil give blomster og farve over lang tid.
Træmorder sætter rodskud, når den er godt etableret.
Kamæleonbusk har flotte blade og dufter dejligt. Især hanplanter. Men bliver nok for voldsom til hønsenet. Kræver rionet for at blive stående.
Anne Marie

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 10. januar 2012 kl. 0.41

Uanset hvad du vælger, er det nok en god ide, at du lige tjekker, det ikke er giftigt for kattene :-)

Katte kan jo finde på at spise løs af det grønne. Og hvis der ikke er mange valgmuligheder tager de måske en bid af hegnsbeplantningen.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte T., 10. januar 2012 kl. 10.07

Hej alle, og tusind tak for al den dejlige feedback. Det er værdsat og gav jo meget inspiration og noget at tænke over.

Jeg blev umiddelbat lidt fristet af vinter jasminen, da det jo lokker at have lidt kønt at kigge på om vinteren også.

Efter at have læst lidt om alt det forskellige og vejet de forskellige egenskaber mod forholdene i vores have, har jeg dog bestemt mig for at det nok bliver en Klematis Montana rubens, den synes jeg simpelthen er så flot. Og så vidt jeg har kunnet læse mig til forskellige steder på nettet, skulle den vokse ganske hurtigt.

Og at den kun skal beskæres når den bliver for stor (vi bor meget langt ude på landet og har plads til at tingene kan vokse lidt vildt), og ikke partout på et bestemt tidspunkt hvert år, er jo også en fordel. Specielt når vi har så stort et areal der skal dækkes.

Det afhænger selvfølgelig i sidste ende, som du skriver Lone, af at den ikke er giftig for kattene, det har jeg endnu ikke tjekket. De kommer dog til at få både egen sandkasse (så de forhåbentlig ikke sviner hele haven til) og eget bed med kattegræs, så kan vi jo håbe at de hovedsageligt holder sig til det :)

Nyt svar til emnet »Hvilken klatreplante kan alt dette?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken klatreplante kan alt dette?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider