Forum

Hvad skal der i bedet?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Bank, 28. december 2011 kl. 19.56

Hej i forum.
Til foråret skal jeg have etableret nogle blandede bed, både store og små. Hvis nogle af jer har nogle bede der fungerer rigtigt godt med blomster/frugter o.l. det meste af året hører jeg meget gerne fra jer. Jeg vil gerne have noget med farver og både høje/lave stauder, men alle forslag er velkomne. Også gerne bede med buske/træer som "center piece" og surbundsbede.

Glædelig jul og snarligt godt nytår.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 11. januar 2012 kl. 8.56

Hej Camilla
Din beskrivelse af de bede du ønsker at lave, synes jeg minder meget om de bede , jeg selv har og som fungerer rigtig godt. De er bare ikke blevet til på én gang eller ét år. Jeg har flere gange forsøgt mig med et staudebed, men hver gang er det endt med et af disse blandede bede, som du beskriver.
Begynd med buske og små træer, så de bliver placeret rigtigt i forhold til hinanden. Stauderne er nemme at flytte rundt på, hvis de ikke fungerer godt nok, hvor du først har fået dem placeret.
Stauder, som jeg synes er gode og nemme at bruge (fordi de ikke vælter) er f.eks. hosta, atilbe, stjerneskærm, pileurt, foldblad, dværgmargerit og floks.
Bland gerne løvfældende og stedsegrønne planter med hinanden. Jeg har også en del surbundsplanter som azalia og hortensia i mine blandede bede, selvom det anbefales at lave rene surbundsbede.
Billedet, jeg har vedhæftet, er fra et bed, som jeg havde i tankerne, men det er ikke den bedste illustration af det, jeg har skrevet, kan jeg godt se. Du må gerne vende tilbage, hvis du har spørgsmål til dette.

Venlig hilsen og held og lykke med dine projekter.

Nyt svar til emnet »Hvad skal der i bedet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad skal der i bedet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider