Skrevet af: René J., 5. september 2011 kl. 21.59
jeg har en plæne i det fineste nordjysken SAND den er 35 år gammel og smæk fyldt med mange grimme ting som ikke er græs, der er stortset intet topmuld og den er pænt ujævn. at lægge plæne om er ikke en mulighede da vi har 2 små børen der kan lide at være ude på plænen. så hvordan gøre jeg den pæn og og holder den?
her i det nordjyske her vi adgang til gratis kommunekompost eller man kan bestille 10 M3 for under 1000 kr.
det meste af ukrutet kan vel tages med plænerens af den ene eller andet fabrikat, men der er en del "hundegras" (har jeg ladet mig fortælel det hedder) i plænen har prøvet, hvad stiller jeg op med det... skal det graves væk? for her prøvet at bruge rounduo og efterså , men syntes ikek det her fået has med det.
veligehold her jeg fået følgelnde opskrigt:
* gød kun lidt, man tit.
* slå med bioklip
* vertikere minimum 2 gange årliget
* have altid en sprøjte stående med plenerens til at sprøjte pletvis når noget ukrut spottes
1) så der er jo to spørgsmål i det her hvordan går jeg plænen i topform?
2) hvordan veligeholder jeg den bedst?
René
Skrevet af: Lone Brems, 6. september 2011 kl. 10.20
Hej René J
Du kan nå tættere på miljøvenlig plænepleje i tre trin:
1. Aflever Plænerens og Roundup på din lokale genbrugsstation - det bør behandles på kommunekemi og ikke bruges på en plæne som to små børn leger på !
2. Læs Sten Porse's artikel fra Havenyt's arkiv "En græsplæne uden kemi" - og brug hans råd.
Du skriver, at du har fået råd om at vertikalskære minimum to gange årligt - måske er det tilstrækkeligt at gøre det ved vækstperiodens start i marts / april.
3. Kommunekomposten kan godt være acceptabel som topdressing i marts / april, især hvis det er fri for plastaffald og glasskår.
Måske er det muligt at få at vide, hvad en næringsstofanalyse viser om kalkindholdet og om forholdet mellem N - P - K . Det kan være nyttig viden, hvis du gerne vil give græsplanterne de bedste betingelser for sund vækst - det er ihvertfald lettere at vælge det bedste supplement med kalk og f. eks komposteret hønse-, due- eller hestemøg, hvis man kender udgangspunktet.
Det lag "kommunekompost" som græsplanterne kan have gavn af skal ikke være mere end 1 - 2 cm tykt, så 10 m3 lyder lidt voldsomt til formålet (men nu kan du jo have en meget stor græsplæne ?). 1 m3 rækker til 50 - 75 kvadratmeter
På de ujævne steder kan du supplere med lidt groft sand - lettest ved at blande kompost og sand i forholdet 1 : 1 og brede det ud, hvor der er fordybninger.
Jeg håber at dine børn får gode timer på plænen de næste mange somre - og så må de jo hjælpes aktiviteter andres steder end på plænen i april, mens græsset får en frisk start :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.