Forum

Grå Poppel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 21. august 2011 kl. 18.28

Jeg var en tur i den Jyske Skovhave her i weekenden, og undrede mig lidt over det område de havde med Grå Poppel. Der var ikke ét eneste rod skud i området...

Jeg var ellers af den overbevisning af de kom med masser af rodskud.

Jeg ved at fx sølv poppel kommer med masser af rodskud og grå poppel er jo en krydsning af denne.

Nogen som ved om man poder popler som komme med mange rodskud på roden af popler som ingen rodskud har???
Eller om grå poplen faktisk ikke er så slem til det med rodskud??

Hvis denne art måske bare ikke kommer med mange rodskud ville det jo være fint bare at opformere den med en stikling.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. august 2011 kl. 7.50

Hej Steffen
Ligesom træerne i en gruppe er forskellige at se på, har de også forskellige egenskaber, også under jorden og sølvpoppel er en rigtig "skiderik" men hensyn til rodskud. Mange balsampoppeltyper er ikke nær så slemme, men du skal lige være klar over at den dag, de fældes, er evnen til at lave rodskud fra rødderne i jordoverfladen, rigtig god.
Derfor vil vi oftest aflive dem ved ringning året før og på den måde udsulte rødderne, så de lader være med den irriterende adfærd. Iøvrigt kan vi diskutere, om det er nødvendigt at sætte så kraftigt voksende træer som poppel andre steder end hvor vindpåvirkningen er så kraftig at et læhegn skal ekstremt hurtigt i højden.
Når vi tager det bøvl med, når de skal fjernes - vil jeg sjældent bruge dem i nogen som helst plantning, men det er op til folk selv, når de vil plante og rydde ammetræerne ganske få år efter.
Ofte vil jeg slet ikke sætte ammetræer, for naturen bliver meget bedre, hvis der sættes en naturlig hjemmehørende busk i stedet.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 22. august 2011 kl. 17.51

Jeg skal netop bruge poppel til at skabe læ. Huset ligger på en lille bakketop med marker hele vejen rundt.
Jeg har altså brug for nogle få træer hist og her til at komme hurtigt op, så alle de specielle træer jeg har inde i haven ikke tager skade af den kraftige vestenvind.

Jeg havde sån set også tænkt på om man kunne pode en grå eller sølvpoppel på roden af en balsampoppel?? Så undgår man jo rodskudene...

Nyt svar til emnet »Grå Poppel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Grå Poppel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider