Skrevet af: René J., 31. juli 2011 kl. 23.02
for 4 år siden købte min kone og jeg us og nu er vi endlige kommet der til hvor vi har sagt " til nedste år tager vi og gøre noget ved haven.
problemet er bare vi aner ikke en hujende fis om hvad vi dksl købe og ikke købe. jeg selv kommer fre en god lert mul norf for Århus hvor alt kan gro. men vi har købt hus i Sindal hvor vi praktisktalt bor i en sandkasse. så anre ikek vhad jeg skal stille op. jeg nskkede kort med en andlægsgartner der sagde man kunne køre jord inde, man dybest set mente han man skulle acceptere den jord man boede på og købe planter eftere det, så snakker man emd et par planteskoler de mente der var lige emget hvad man købte , så måtte man bare skifte lidt jord ud.
jeg helder mest til det med at acceptere sin jord. men hvad f..... skal man så købe af planter og hvordan fåre vi en pæn have ud af det.
vi har brug for hjælp. og mere en bare at få stukket 10 plantenavne ud de er gode. skal bruge hjælp med at finde ud f hvad der skal stå jhvor og hvorfor og hvordan vil javer bede de r er gang i fre tidliget til sent.
håber der er nogne der kan og vil hjælpe også med nogt sparinge bag efter.
Med venlige hilsen
René
Skrevet af: Lone Brems, 1. august 2011 kl. 8.34
Hej Réne J & kone
Spændende med sådan en opgave - og interessant, at forskellige mennesker med det samme har en mening om, hvad I skal gøre..... det kan kun øge tvivlen!!!!!!
Jeg er helt enig i det forslag, I har fået fra anlægsgartneren om at tage udgangspunkt i den jordbund, I nu har. Det giver færrest skuffelser over planter, der ikke trives - og det er langt den billigste måde at få et godt, holdbart resultat på.
Jeg tænker, at I har boet flere år på stedet og ved alt om, hvor vinden kommer fra, hvor solen varmer bedst om morgenen / om aftenen.
Det er også Jer, der ved, om der skal være plads til tørresnor, legehjørne, hønsehus eller hunde- / kattegård, urtehave, krydderurter, bålplads eller grillplads, petanquebane og alt det andet, man kan bruge den udendørs plads til.....
Hæk eller hegn ved I også, hvordan er - og skal der etableres nyt kender I også kravene i Jeres område.
Det er Jer, som har styr på, hvor skyggen fra naboers store træer vandrer hen over Jeres grund og om der skal være hul i hækken ind til den flinkeste nabo og fælles caféplads i skellet .....
Alt dette skal I prøve at få overblik over, inden I tager fat på at tænke over, hvilke planter I vil anskaffe.
Nu er der gået fire år uden at I har taget fat på at indrette haven, så den passer til jer. Mit forslag er, at i sætter mindst august af til at give fantasien frit løb og derudover så småt begynder at planlægge at bruge noget tid (dage eller uger) i efteråret til at starte de første / vigtigste dele af Jeres have op.
For at komme igang kan det være en god idé at starte med bare en enkelt håndbog - og jeg vil foreslå en, som gennem mere end 50 år har givet inspiration til havemennesker af alle slags:
Lån på biblioteket "Utypiske haver til et typehus - 39 haveplaner" af Carl Th Sørensen ISBN 87 7241 824 9. Udgivet første gang i 1966 - men sprængfyldt af gode ideer, lette tegninger og korte tekster, der lige fortæller lidt om de forskellige ideer.
Tegn haven op på et stykke papir med verdenshjørner, hus mm placeret - og kopier det, så I kan skitsere nye forslag, efterhånden som de dukker op (og viser sig at være mere spændende, end hvad i nåede frem til forleden dag).
Skulle I have lyst til at få et fagligt råd kan man for 6000 - 8000 kr få en havearkitekt til at hjælpe med at få lavet en haveplan med planteforslag. Det er måske mindre sjovt end at lave sin egen haveplan, men man slipper af med en del usikkerhed, hvis man vælger at "tage muldvarpen op af baglommen".
Du efterspørger sparring, når tingene skal sættes i værk ! Bare sig til, når der er ved at være en plan færdig - der er masser af erfarne folk, som holder øje med Havenyt's forum ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.