Forum

Opsamling af regnvand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 31. juli 2011 kl. 11.24

Jeg er i tvivl om der i opsamlet vand kan komme så mange alger at det er skadeligt for blomsterne og mine vinplanter? Skal man iøvrigt undlade at vande vinplanter med opsamlet vand?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 31. juli 2011 kl. 11.29

Opsamlet vand (regnvand) er under alle omstændigheder det bedste til dine planter. Hvis dine beholdere står i skygge eller er lysuigennemtrængelige er det bedst - jo mere direkte lys og varme desto flere alger.
Har selv sorte palletanke på nordsiden af huset - smæk en vandslange på og vand løs - enkelt og nemt :-) Mine palletanke er stablet op på 3 europaller hver, så der er en smule tryk på vandet, men det løber ikke særlig stærkt. Jo højere op du sætter dem, jo mere tryk på vandet.
De kan evt. skjules med stedsegrønne planter eller et hegn, hvis du ikke kan holde ud at se på dem - eller købe trætønder, de er flotte, men er hurtigt fyldt - og tømt igen.
Hilsen Tina

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 31. juli 2011 kl. 11.54

Kære D. Pedersen
Jeg haver nu alædrig hørt om, at opsamlen regnvand maatte blive for fyldt af alger til at det kunne bruges til vanding. Er dette noget du har ladet dig fortælle, eller maatte det være dine egne tanker?

Mvh Eivin (^_^)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Pedersen, 31. juli 2011 kl. 17.41

Tak for svar . Nej det var blot egne tanker. Hvad med vinplanter skal de ikke have regnvand, som kan være bakteriefyldt?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 31. juli 2011 kl. 17.47

Så vidt jeg ved, er det eneste regnvand du skal være nervøs for, regnvand fra forurenende tage - f.eks. tagpap/tjære. Når du vander, så bliver vandet jo filtreret af jorden/rødderne - ligesom når det regner ;-p. Og så er det jo generelt smart at vande ved roden - og ikke ud over hele planten, så den evt. bliver svidt af solen.
Vand du bare løs på vinplanterne :-)
Hilsen Tina

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 31. juli 2011 kl. 21.09

..men som det før et nævnt, så vand aldrig direkte på bær eller frugter m.m som ungerne går og spiser af ude i haven uden at skylle

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Madsen, 3. september 2012 kl. 8.53

For at opsamle regnvand, opsatte jeg 2 beholdere, hver kan indeholde 450 ltr. vand. Fra tagrenden løber vandet ned i den ene beholder, beholderne er forbundet forneden med et T rør.

Det hele kan ses på mit foto - .

Bliver beholderne fyldt med vand, løber overskyende vand ud foroven, og ned i kloaken. Vandet fra beholderne fyldes på vandkande via det tykke slange, når den bøjes nedad. - Og det går meget hurtigt. Regnvand er også så godt for blomsterne indendørs.

Nyt svar til emnet »Opsamling af regnvand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Opsamling af regnvand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider