Forum

Bed i forhaven – langs husmur?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Asta Nissen, 24. juli 2011 kl. 11.14

Op ad husmuren i min forhave står en lang række bregner langs hele husets front. Jeg vil gerne have flere blomster med lang blomstring her - evt. mellem nogle af bregnerne eller uden bregner. Stilen er bedstemorhave eller romantisk, tilfældig have. Huset er fra 1902.
Voksepladsen er let skyggefuld og der er udhæng, så her er ikke meget vand - jeg ønsker ikke at skulle vande ekstra.
Jeg har tidligere forsøgt mig med hortensia, men et eller andet gør jeg forkert - for lidt vand eller gødning - så det skal være nemmere men gerne lang og flot blomstring .
Idéer tages imod med kyshånd! vh. Asta Nissen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 24. juli 2011 kl. 12.24

Hej Asta..

Hmm.. tør skygge.. det er ikke det nemmeste sted at få noget til at gro, men du kunne prøve med den lille hjerteblomst (Dicentra eximia), kæmpestenbræk (Bergenia cordifolia) og Mahonia (Mahonia aquifolium).. og så er du selvfølgelig nødt til at vande indtil de har etableret sig..

Hilsen Else

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2011 kl. 17.23

Hej Asta Nissen

Stauder til tør skygge er lidt undselige med blomstring - men ved at kombinere stauder med løg- og sommerblomster kan du få et spændende og længeblomstrende resultat.

Stauderne kunne være: Martsviol, blå anemone, storkonval, digitalis, lærkespore, storkenæb.
Hvis der grænser græsplæne op til bedet, kunne høstanemone overvejes (men den er rigtig god til at tilkæmpe sig plads både i bedet og udenfor...)

Løgblomsterne kunne være hvid anemone, skilla (spansk- eller klokke-).

Sommerblomsterne kunne være judaspenge eller natlevkøj.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 25. juli 2011 kl. 18.24

Hej.

Jeg mener at gyldenlak kunne være en oplagt mulighed.

MVH
KarinP

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta Nissen, 28. juli 2011 kl. 21.06

Kære alle,

Her har man knapt meldt sig ind og fået skrevet et enkelt spørgsmål og inden længe har man svar fra flere :-)...her kommer jeg vist til at bruge meget tid :-). Tusind tak!

Jeg vil forsøge med høstanemoner for dem har jeg længe gerne ville have i haven...:-)

vh.
Asta

Nyt svar til emnet »Bed i forhaven – langs husmur?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bed i forhaven – langs husmur?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider