Forum

Geoginer/dahlia i krukker?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Carstensen, 9. juni 2011 kl. 12.40

hey... jeg kæbt nogen geoginer og dahlia løg/knolde i foråret, for jeg har fået en ny terasse som skal være en hyggekrog med min liggestol, sådan et romanstik hjørne.. så jeg ville hav de løg/knolde til at gro i mine store krukke.
de er også fint kommet op, men nu begynder blandene og hænge og den ser ud til at den mistrives.. så kan de ikke gro i krukker???
hilsen lene

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 9. juni 2011 kl. 13.15

Hej Lene
Der skulle ikke være noget i vejen for at de ikke skulle kunne gro i krukker, men husk at vande, også selvom det regner så skal du vande, der kommer ikke vand nok ned i krukken hvis den er er dækket af bladene fra planten, de dækker for jorden i krukken.
Jeg har selv haft geoginer i krukker de groede udmærket

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Carstensen, 9. juni 2011 kl. 14.40

de har fået godt med vand... de har ikke tørret ud..

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 9. juni 2011 kl. 15.08

Hej Lene!

Har du husket at lægge dræn i bunden?

Dræn af f.eks lega kugler..eller perlesten...eller potteskår, så den kan komme af med det overskydende vand ??

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Carstensen, 9. juni 2011 kl. 15.14

ja har jeg.. og der er hul i potten

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 9. juni 2011 kl. 15.15

Hej Lene.
Jo georginer kan sagtens dyrkes i krukker - jeg gør det ikke, fordi jeg har så mange at de fylder hele haven. Men som Lis skriver, det er vigtigt at vande, men hvis bladene hænger, kan det også betyder, at du har overvandet dem, du skal huske på at det er knolde ,og for meget vand, så rådner de. Så der skal være helst hul i bunden af krukken eller i hvert fald et godt dræn.
hilsen Karin

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. juni 2011 kl. 19.52

Pottemuld er mange ting. Jeg ved ikke hvad du har brugt, men georginer elsker en gruset jord - også i potter. Vi bruger en blanding af 3 dele grov spagnum, 1 del filtersand (groft sand eller på sjællandsk bakkegrus) og 1 del leca perler 2-4 mm. Det sikrer et godt dræn og er nemt at vande op, hvis jorden er blevet for tør.

Færdig pottemuld pakker ofte for tæt om knoldene, så de ikke kan få luft og mistrives. Endelig vil nogle gerne gøre det så godt, at de bruger kompost, men det er ikke nogen god ide at bruge ren kompost, da det ofte indeholder for meget gødning til georginer.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 10. juni 2011 kl. 18.41

Når man er rigtig dahliadyrker lærer man det med jordblanding,
Jeg bruger samme blanding som Villy ( bakkegrus, som vi kalder det her på Sjælland + blomstermuld,, det har jeg lært i Dahliaforeningen af Mogens Dam.
Så Villys råd er det eneste rigtige, hvis man vil have et godt resultat. Mine georginer er altid helt i top. Så dette råd bør
følges, hvis man vil sine georginer det bedste.

Nyt svar til emnet »Geoginer/dahlia i krukker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Geoginer/dahlia i krukker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider