Forum

Hjælp til deling af kæmpestenbræk?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte B., 3. maj 2011 kl. 9.07

Hej alle

Jeg har et bed med kæmpestenbræk der har vokset sig meget tæt og bredt, så jeg har planer om at tynde ud i det og plante et andet sted.
De nye "skud" kommer ud med stokke fra hovedplanten.
Jeg har en teori om at det "bare" er at hugge stokken over så de nye skud har et stykke stok med sig, og derefter plante de nye skud med stok i jorden i det nye bed.
Eller er det helt forkert? Hvordan ville I gøre det?

På forhånd mange tak for hjælpen :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2011 kl. 22.37

Din teori er helt rigtig. De nye skud med bare en lille smule rod gror lystigt videre. Sådan har jeg formeret mit bed, så god arbejdslyst.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte B., 4. maj 2011 kl. 10.36

Kære Mogens. Tusind tak for dit svar.
Grunden til at jeg spørger er, at jeg i søndags prøvede mig frem med nogle enkelte skud til at starte med.
Men bladene begyndte sådan at hænge og falde sammen efter nogle timer, så jeg tænkte at jeg måtte have gjort det forkert.
Eller er det måske meget normalt at de gør det i starten? Kommer de op igen?
Jeg har vandet dem jævnligt med vand og en smule gødning siden, for at give dem en god start.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2011 kl. 19.44

De skal nok komme sig efter flytningen, det er nok den stærke sol i øjeblikket som udtørre bladene så de klasker sammen. Hvis du kan dække planterne lidt mod solen vil det hjælpe. Du må ikke gøde nyplantninger, det er for skrapt for rødderne.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Jørgensen, 18. oktober 2017 kl. 14.39

Hvornår er bedste deling af kæmpestenbræk
Bedste hilsner
Annette

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. oktober 2017 kl. 22.25

Jeg deler mine stenbræk forår og forsommer, når de kommer for tæt på mine Rododendroner.

Nyt svar til emnet »Hjælp til deling af kæmpestenbræk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp til deling af kæmpestenbræk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider