Forum

Hvad er…?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 9.48

Jeg har lige købt hus med have, og har været på rundtur med mobil-kameraet i håb om, at I kan fortælle mig, hvad noget af al denne plantevækst er...

Jeg er så nysgerig mgt hvad der kommer op, og om det evt. er ukrudt, jeg skal have fjernet... :)

Så her er en lille quiz... Hvad er det for nogle planter?
Jeg håber I ermed på legen?

(Sig til, hvis I skal bruge nogle af billederne i lidt større størrelse, så kan det godt lade sig gøre...)

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. april 2011 kl. 12.11

1, Dorthealilje
2. Scilla
8. iris reculata
de andre billeder er for små til jeg kan se hvad det er.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 12.16

ja, de er desværre rigtigt rigtigt små. var heller ikke lige klar over begrænsningen herinde på forum, det gjorde dem lige yderligere små...

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 12.25

Jeg har lige fiflet lidt med billederne, så de skulle være lidt større nu, de kommer lige i flere omgange...

Bemærk, nr. 7 er på det tredje billede, altså udenfor rækkefølgen, og bemærk, at der er to numre - nemlig nr. 8 og nr. 9 påsamme billede. Jeg går ud fra, at det i virkeligheden er nr. 9, du mener, der er den der "iris reculata"?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 12.26

Nr. 8-13...

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 14. april 2011 kl. 12.27

Nr. 7 samt 14-17

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 14. april 2011 kl. 14.31

# 6 ligner akkeleje, #8 er vist kejserkrone (det er #9 der er iris). #7 må være rabarber, selv om det er noget svært at se på det lille billede.

Mvh Sofus

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. april 2011 kl. 16.34

4 kunne godt være pebertræ (giftig!), 10 må være røllike og 17 må være magnolie, men lidt bedre billeder og enkeltvis ville hjælpe lidt. .o)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. april 2011 kl. 19.18

Nej jeg tror nu snarre nr. 4 er en vårlyng

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. april 2011 kl. 19.58

jeg kunne jo godt tænke mig at se hvert billede lidt tættere på...
men nr 17 er i hvert fald en magnolie.
nr 16 kunne være noget kejserkrone. 13 kunne være noget viburnum.... .. bob bob.. nr 11 ser spændende ud... men vi må altså tættere på...

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 14. april 2011 kl. 20.08

nr. 12 må være brændenælde

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 15. april 2011 kl. 14.19

Hvor er det altså spædende...
Tror ikke nr. 12. er brændenælde, den tror jeg trods alt jeg kan kende. :) Men hvor kunne dte være sjovt!

Nr. 13 har jeg lige google lidt billeder på, tror ikke det er en viburnum, den ligner mere en slags skaldet rodendendron, som er lidt forvokset og pjusket... Men altså ikke en rodendendron, men bladene sidder lidt sammen på samme måde som rodendendron og har ca. samme form omend lidt mere krøllede...

Nr. 11. ligner sådan noget "mos" eller små røde sukkulenter og gror på fliser.

Nr. 17 tvivler jeg på eren magnolie, da min svigermor selv har et par pragteksemplarer og ikke vidste hvad dette var. Det er en "busk" som tidligt (allerede først i marts?) fik disse flade "gæslinger". Busken er ikke højere end mig...

Nr. 4 kunne godt være sådan en her, som jeg tror er en vårlyng efter at have googlet: www.google.com/imgres?imgurl=http://www.dybdal.com/largeimg/2001-05-01%252014.50.21.jpg&imgrefurl=http://www.dybdal.com/PhotoPage-1796.html&usg=__jpOcal8CuJRymkvfBY3Ywv9O7_w=&h=450&w=600&sz=97&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=XRYG4CL3Ku5S7M:&tbnh=142&tbnw=189&ei=gzeoTb-nA8XrOdWb3aoI&prev=/images%3Fq%3Dv%25C3%25A5rlyng%26um%3D1%26hl%3Dda%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7DADK%26biw%3D1899%26bih%3D1006%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=319&vpy=79&dur=8048&hovh=194&hovw=259&tx=141&ty=89&oei=gzeoTb-nA8XrOdWb3aoI&page=1&ndsp=63&ved=1t:429,r:1,s:0

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 15. april 2011 kl. 14.25

Om Nr. 10 er en røllike, ved jeg ikke, men jeg troede først det var en tidsel, men da jeg ville tage den op, så havde den bløde blade i stedet for stikkelnde, så jeg lod den være... den ligger sådan lidt fladt hen ad jorden...

Hvor dejlig en overrakselse, hvis nr. 6 er en akeleje! Kan man dele den selv? Det er sjovt, for den står et sted i haven, hvor der er kompostbunker mv. og som jeg sket ikke troede der voksede noget "prydagtigt", så jeg havde tænkt den var ukrudt... :)

Og wau, den der kejserkrone er da også helt vildt flot! Hvornår får den blomst? Den vokser næsten uhæmmet hurtigt her efter solen kom frem i slut marts/april... :) Håber du har ret! Er det en staude? Kan jeg multiplicere den?

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 15. april 2011 kl. 22.44

Kejserkrone er en løgplante. Løget skal sættes temmeligt dybt for at få succes med planten. Den sætter vel sideløg lige som de fleste andre løgvækster, som man så kan tage fra og plante et andet sted. Mine står i knop nu, så det varer ikke længe før der er blomst. De findes i flere farver, men den mest almindelige er orange. Jeg kan godt lide dem fordi de skyder så voldsomt op i det tidlige forår, man kan virkeligt se at der sker noget.

Akeleje har det med at frøså sig selv. Til gengæld skulle de være noget ustabile som udvokset plante, så det er ikke en staude man har stående år efter år. Det er ikke en god idé at dele den.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 17. april 2011 kl. 11.52

Tak for svarene... :)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 17. april 2011 kl. 18.39

hehe. ja jeg håber da du kan lide magnolia.. for nr 17 er nu sådan en :)
jeg kunne godt tænke mig at se nr 11 og 13 ldt tættere på... er det muligt?

Nyt svar til emnet »Hvad er…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad er…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider