Skrevet af: Linda Jakobsen, 10. april 2011 kl. 17.54
Vores hus er vendt sådan at vores indgang ligger nordvendt. Der er et udhæng på ca. 50 cm over døren.
Vi vil gerne have en krukke med blomster stående ved døren til at byde gæster velkommen, men jeg er bange for at der ikke er noget som vil gro der.
Vi har købt en opstammet marguerit (stella 2000) men jeg kan se at den helst skal stå i fuld sol.
Er der nogen som kender til flotte, gerne store, blomster som kan tåle skygge og er egnet til at stå i krukke?
Håber I kan hjælpe
/Linda
Skrevet af: Gitte Palmquist, 10. april 2011 kl. 20.45
Der er ikke ret meget, der bryder sig om skygge. Hosta'er kan bruges i krukker og i skyggen. De fås i mange varianter og de får også blomster. Desuden vil de holde i mange år i krukkerne.
Nok ikke lige det, du havde sat næsen op efter. Held og lykke.
Skrevet af: Linda Jakobsen, 11. april 2011 kl. 7.14
Nej desværre havde jeg håbet på storblomstrende mirakler :D
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2011 kl. 10.38
Der findes skyggetålende roser, som kunne plantes i krukke sammen med clematis - prøv at google lidt på det...
Skrevet af: ’Trine Petersen, 12. april 2011 kl. 9.10
Mine erfaringer med roser i krukker er ikke gode - de vil jo helst stikke rødderne dybt og det kan de ikke i krukker.
Måske begonia eller flittiglise er en mulighed hvis der skal være blomster.
Men ellers tror jeg nu altså vi må acceptere at ind i mellem må vi gå på kompromis og leve med at vi ikke kan få præcis de planter vi drømmer om der hvor vi gerne vil have dem. Naturen er nu engang sådan indrettet at de fleste blomstrende planter gerne vil have noget sol! :o)
Jeg har en nordvendt indgang og her står der hostaer og bregner i krukker - og så nogle selvsåede akelejer som får lov at blive fordi de har deres helt egen charme og er ligeglade med at det er mod nord. Alle planterne trives og det ser trods alt bedre ud end nogle halvkedelige planter der ikke trives.
Alternativt skal du plante lige det du vil have og acceptere at der skal skiftes beboer i krukken ofte.
Skrevet af: S. Bille, 12. april 2011 kl. 13.42
Årh, de akelejer der er flotte! Kan man have dem i potter?
Vi har også en nordvent hovedindgang...
Jeg købte blot en krukke med hyacinter her til foråret og de står flot i blomst på trappen nu...
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 12. april 2011 kl. 23.06
jeg kom lige i tanke om at jeg havde en kartoffelbomst stående i en krukke sidste år, hvor der ikke var megen direkte sol. Den havde det bare godt og så pæn ud til frosten satte ind.
Skrevet af: Bente Munk, 13. april 2011 kl. 8.33
Der findes jo Flittig Lise som er utrolig blomsterig og ikke bryder sig meget om sol men for nogle år siden fik jeg en Flittig Hans forærende. Den har større blomster og min blev sat på et bord hvor der aldrig kommer sol. Den stod hele sommeren og var storblomstrende og jeg behøvede ikke engang gå og nippe blomster af - sådan som man skal på Flittig Lisen.
Hvert år køber jeg nu en Flittig Hans som står og lyser op i skyggen hele sommeren - og den passer næsten sig selv. Skal jo ikke have så megen vand derinde i skyggen.
Skrevet af: Bente Munk, 13. april 2011 kl. 8.34
Der findes jo Flittig Lise som er utrolig blomsterig og ikke bryder sig meget om sol men for nogle år siden fik jeg en Flittig Hans forærende. Den har større blomster og min blev sat på et bord hvor der aldrig kommer sol. Den stod hele sommeren og var storblomstrende og jeg behøvede ikke engang gå og nippe blomster af - sådan som man skal på Flittig Lisen.
Hvert år køber jeg nu en Flittig Hans som står og lyser op i skyggen hele sommeren - og den passer næsten sig selv. Skal jo ikke have så megen vand derinde i skyggen.
Skrevet af: Bente Munk, 13. april 2011 kl. 8.36
Skrevet af: Bente Munk, 13. april 2011 kl. 8.40
Skrevet af: Bente Munk, 13. april 2011 kl. 8.46
Undskyld de mange enslydende indslag - troede ikke der skete noget idet skærmbilledet blev stående med teksten og fik så trykket UDFØR lidt for mange gange.
Men jeg er kommet til at tænke på vores potte som vi nyder i om vinteren idet der blomster den fra november til februar.
"Vintersnebolle, (Viburnum tinus 'Gwenllian')
Denne flotte busk blomstrer om efteråret og vinteren med utallige hvidrosa blomsterskærme. Er også meget flot i en potte på terrassen eller altanen."
Skrevet af: ’Trine Petersen, 13. april 2011 kl. 9.36
Lige et svar til S.Bille omkring akelejer - jeg tror de kan klare sig hvor som helst, også i krukker. Jeg har dem ved hjørnet af mit skur i carporten - her er der absolut intet jord, kun en smule grus mellem en sokkelsten og fliser, men ikke desto mindre har der nu "boet" en akeleje de sidste 4 år. En del har også slået sig ned i vores knuste granit, hvor der er fiberdug under, så rødderne kan kun vokse i bredden og kun i det "smuller" der er fra granitten. I flere år havde jeg en akeleje stående her som blev 1 meter høj og ½ meter i omkreds................! Men det man skal tænke på er deres kortvarige blomstring, så det er ikke en oplagt krukkeblomst.
Skrevet af: Mogens; E., 13. april 2011 kl. 22.30
Vi har i flere år haft de samme store flotte Hortensia stående i store krukker ved indgangsdøren som vender mod nord. I krukkerne er der også påskeliljeløg som kommer op og skjuler lidt af de bare hortensiagrene om foråret.
Skrevet af: Bente Munk, 14. april 2011 kl. 6.55
Indskydelse til krukken ved døren - man kunne jo have to - en vinter- og en sommerkrukke.
Vi har f.eks. krukker med stedsegrønne planter bl.a. buxbom, juleroser, sct. hansurt, pieris og naturligvis vintersnebollen som jeg tidl. har beskrevet. Disse krukker kommer frem og fylder op på de bare steder i haven om vinteren. De bliver så sat "lidt til side" om sommeren hvor jeg har sommerplanter som jeg ikke ville undvære.
Skrevet af: Jens J., 14. april 2011 kl. 20.22
Mod nord har vi 2 halve whisky tønder vi skifter mellem. I foråret har vi tete a tete og om sommeren har vi en stor flot hotensia der blomster hele sommeren og har dekorative frøstande om efteråret.
Skrevet af: S. Bille, 15. april 2011 kl. 14.09
Jeg synes ideen med Hortensiaen er genial. Den tror jeg, jeg hopper på - og så med påskeliljeløg til foråret... :)
Kan sådan en krukke "gå igen" år efter år?, eller skal man gøre noget specielt på et specielt tidspunkt om året?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.