Forum

Findes der ugiftig Blåregn?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 11. marts 2011 kl. 22.03

Jeg har søgt lidt på "BLÅREGN", men ikke fundet noget omkring en art blåregn der ikke er giftig eller kun meget lidt giftig.

Jeg har på et tidspunkt fået fortalt, at der fandtes en meget lidt giftig Blåregn / Guldregn.

Jeg synes at de hængende blomster klaser er fantastisk flotte, især hvis de står i en alle`, men jeg har nogle små børnebørn, som jo fra naturen, er meget nysgerrige,
og bælgene fra Blå / Guldregn, ligner jo minni ærter/ bønner og dem må de jo gerne spise, så hvad gør jeg ?
findes der en træ art, der også har de hængende blomster klaser, men som er giftfri ?

Har vedhæftet et par billeder af de flotte hængende blomster klaser.

Hilsen Flemming

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 11. marts 2011 kl. 22.05

2

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 11. marts 2011 kl. 22.08

3

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 11. marts 2011 kl. 22.11

4

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. marts 2011 kl. 20.42

Blåregn og guldregn har intet med hinanden at gøre bortset fra familien.
Alt på en guldregn er giftigt:blade,bark,blomster og frøbælge.
Kun nogle blåregn sætter frø og planterne er kun lettere giftig.
Der findes ingen ugiftige guldregn, men man mener sorten Vossii
skulle sætte færre frøbælge end den alm.
Jeg synes du skulle plante det du synes er flot, og så lære børnebørnene hvad der er spiselig i en have og hvad der er giftigt. De vil jo kunne støde på mange uspiselige planter i naturen,haver og parker.
Nogle rigtig flotte billeder du har lagt ind.
Anne Marie

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 13. marts 2011 kl. 10.43

Tak for svaret A.M. ,

men ved du om der findes andre træer med hængende blomster klaser, som er giftfrie ?

Venlig Hilsen

Flemming

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 13. marts 2011 kl. 19.54

Der er aldrig registreret dødsfald i Dk p.g.a. indtagelse af plaltemateriale fra guldregn.
Dem der indtager frø indtager ofte kun få, da de smager dårligt.
Det er efter min mening formålsløst at beskytte børn mod den slags ved at undlade at dyrke planten, da der er så mange andre planter der er endog endnu mere giftige.
Iøvrigt kan de da bare finde den på nærmeste gadehjørne!Børn kan sagtens forstå når noget er farligt at indtage, så hvis man forklarer dem det er man kommet et godt stykke af vejen-på samme måde som at de ikke må gå alene over vejen.. Iøvrigt smager mange giftige planter ikke særlig godt.
Hvis man skulle have samme filosofi skulle der heller ikke være brændeovne i hjem med små børn.
Hvis man ønsker at dyrke farligheden i naturen kan man besøge :
www.nordjyske.dk/livsstil/forside.aspx?ctrl=10&data=173%2C2942799%2C5%2C3

Nyt svar til emnet »Findes der ugiftig Blåregn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Findes der ugiftig Blåregn?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider