Skrevet af: Pernille Hviid, 13. februar 2011 kl. 11.52
Jeg har et par birketræer i min (nye) have, som jeg gerne vil bruge til (dødt) klatrestativ for roser, kaprifolium eller Wisteria. Hvordan får jeg, på en økologisk forsvarlig måde, træerne til at gå ud, når jeg bevarer deres rodsystem? Kan jeg undgå rodskud?
Venligst
Pernille
Skrevet af: Jens Knudsen, 14. februar 2011 kl. 13.19
Hej Pernille.
Jeg har en stor have med mange træer med klatreroser sendt op i disse på diverse forskellige måder.
En måde har været på en tjørn, der var næsten gået ud og blev savet lidt til. Billedet viser efter nogle år. Det så rigtigt godt ud. Roser er Donau og Poul's Himalagan Musk. Desværre blev begge roser endnu større og endnu mere flot, da en storm væltede hele balladen omkuld. Så et dødt træ som stativ kan jeg ikke anbefale, det medfører skuffelse på et eller andet tidspunkt.
Nok den bedste løsning jeg har fundet er ved nogle høje rødel (der nok er lige så tørstige som birk).
Jeg satte klatreroserne i en afstand på ca 2 meter fra træets stamme. Jeg brugte en plastbetrukket 5 mm wire købt i byggenarked til at binde rosen op ved. Ved jorden en nedgravet flise på højkant og 5- 8 meter oppe på en af træets grene. Her lagde jeg wiren i en stump vandslange for at wiren ikke skal gro ind i grenen. Samlingerne af wiren er med noget U-formet med møtrikker ligeledes købt i byggemarkedet.
Wiren er lodret og med tiden næsten usynlig inde i klatreroserne.
Min måske eneste fejl ved dette arrangement er at jeg har sat for mange roser for tæt. Det giver en sjov skygge-og arcade virkning mellem tæers stammer og roser, men også en bagside på roser uden blade og blomster.
Så set i bagklogskabens klare lys skulle jeg jeg have haft færre roser og med større afstand.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.