Skrevet af: Jacob Sørensen, 7. februar 2011 kl. 10.32
Vi overtog et hus fra 1965 for godt 5 år siden. Huset omkranses af en ligusterhæk, som ud mod en offentlig sti er meget hullet og skæv. Nogle steder ser det ud som om, at hækken er død, men der kommer alligevel små blade på de bare grene, så der er da tegn på liv.
Jeg går derfor og overvejer en nedskæring til ca. 60 cm, samt at skære den ind i siden.
Mit spørgsmål er så:
Kan denne trimning foretages i frostvejr for at give planten et kuldechok? Vil det kunne få planten til at komme sig igen?
På forhånd tak.
Jacob
Skrevet af: Lone Brems, 7. februar 2011 kl. 10.41
Hej Jacob Sørensen
Ja - gå bare igang ! Og skær gerne næsten ned til jordoverfladen - der kommer masser af friske skud, så du får en hæk, som er stærk i sin opbygning.
Hvis du gerne vil have den ekstra ro, som et ekspertråd kan give kan du finde det her på siden:
Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår på året er det bedst at beskære en ligusterhæk?
(Den nemmeste vej er at skrive "liguster + beskæring" i søgefeltet øverst på denne side, når du er kommet ind under emnet Spørg eksperterne).
God arbejdslyst !
Jeg håber du finder anvendelse for den bunke flismateriale, du kan få ud af din forgroede hæk :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Jacob Sørensen, 7. februar 2011 kl. 10.53
Hej Lone,
Mange tak for dit svar.
Hvor længe skal jeg regne med at der går før at hækken rager op i en meter, hvis jeg klipper den helt ned til jorden?
Er det så ikke bedre at plante en ny hæk?
De bedste hilsner
Jacob
Skrevet af: Lone Brems, 7. februar 2011 kl. 16.01
Hej Jacob
Det korte svar på dit første spørgsmål er: 5 måneder og på dit andet spørgsmål: nej.
Men jeg vil gerne uddybe begge svar:
De etablerede ligusterplanter får en afgørende fordel i forhold til nyplantede ligusterplanter ved beskæring næsten ned til jordoverfladen, fordi der jo er godt etablerede rodnet til at samle næring og vand til den nye skudsætning. Rodnettet forstyrres ikke ved nedskæring af hækken.
Skudlængden første vækstsæson efter nedskæring afhænger af flere forhold, hvoraf vandforsyningen er den vigtigste. Hvis der er tørre partier eller tætvoksende buske eller træer langs med ligusterhækken kan du lægge en siveslange ud og på den måde give hækken den mængde vand, den har brug for. Du kan overveje om der er andre beskæringsopgaver, du ligeså godt kan bestemme dig for at gennemføre nu.
Hvis der langs hele hækken er rigelig næringstilførsel i form af kompost (evt en kompostblanding med dyregødning) så er de to vigtigste forudsætninger for at hækken kommer stærkt og hurtigt igen opfyldt.
En længdevækst på 90 - 100 cm første vækstsæson vil ikke være overraskende.
Hvis du alligevel hellere vil plante nyt (og måske bytte ligusteren ud med noget andet ?), er det et omfattende arbejdet at fjerne rødder og forberede jorden til nye planter ..... det kan blive ganske krævende, uanset om du har maskiner til rådighed.
Barrodede hækplanter et rigtigt godt valg både økonomisk og med hensyn til vækst. Det er dog risikabelt at vælge foråret til at plante barrodsplanter - sen efterårsplantning er absolut at foretrække!
Hækplanter af barrodstypen købes oftest i størrelserne 40 - 60 eller 80 - 100 - og de vil sætte skud på 20 - 30 cm den første vækstsæson efter plantning.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.